Sprawozdanie z działalności kontrolnej za 2008 rok Wydziału Kontroli KWP Kielce
Kielce, dn. 27 stycznia 2009 r.
SPRAWOZDANIE
z działalności kontrolnej prowadzonej w 2008 roku przez Wydział Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach.
I. Organizacja Wydziału Kontroli KWP w Kielcach.
Wydziałem kieruje naczelnik, któremu podlegają policjanci i pracownicy korpusu służby cywilnej przydzieleni do zespołów, co przedstawia poniższa tabela.
L.p. |
Nazwa komórki |
Ilość zatrudnionych policjantów w zespole |
Ilość zatrudnionych pracowników korpusu służby cywilnej |
1 |
Zespół kontroli ogólnopolicyjnej |
4 |
0 |
2. |
Zespół kontroli gospodarczo – finansowej |
1 |
1 + 1 vacat |
3. |
Zespół audytu i analiz |
2 |
0 |
4. |
Zespół skarg |
3 |
0 |
5. |
Zespół ochrony pracy |
1 |
2 |
II. Liczba skontrolowanych podmiotów w 2008 r.
Rodzaj kontroli Liczba |
Kompleksowa |
Problemowa |
Sprawdzająca |
Doraźna |
Ogółem |
Czynności sprawdzająco-wyjaśniające |
|
Przeprowadzonych kontroli |
|
32 |
1 |
31 |
64 |
47 |
|
Skontrolowanych podmiotów |
|
34 |
1 |
35 |
70 |
|
|
w wyniku kontroli: |
Wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych |
|
5 |
|
|
5 |
10 |
Wniosków skierowanych do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego |
|
1 |
|
|
|
|
|
Skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych |
|
|
|
|
|
|
|
Niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2008 rok |
|
4 |
|
|
4 |
|
III. Problematyka kontroli prowadzonych w 2008 roku z podziałem na rodzaj kontroli.
KONTROLE PROBLEMOWE
1. Organizacja służby dyżurnej w jednostkach Policji – prawidłowość reakcji dyżurnych na zaistniałe wydarzenia.
Skontrolowane jednostki: KMP w Kielcach, KPP w Skarżysku-Kamiennej.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komendzie Miejskiej Policji
w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:
- nieodnotowywanie zgłoszenia zdarzeń w rejestrach interwencji,
- przełączanie rozmów w trakcie ich trwania do podległych KP, mimo iż interwencje powinny być załatwiane silami znajdującymi się w dyspozycji dyżurnego KMP,
- duża różnica czasowa od wydania polecenia przez dyżurnego do rozpoczęcia interwencji,
- duża rozpiętość czasowa pomiędzy zgłoszeniem a wykonaniem czynności procesowych, przede wszystkim oględzin miejsca zdarzenia,
- brak przeprowadzenia oględzin w miejscach rozboju.
Osobami odpowiedzialnymi za powstanie powyższych uchybień byli dyżurni KMP w Kielcach oraz ich bezpośredni przełożeni.
W związku z ujawnionymi uchybieniami wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. We wnioskach pokontrolnych zobowiązano Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach do wyjaśnienia przyczyn uchybień oraz zwiększenia nadzoru zwierzchniego nad dyżurnymi.
Wnioski zostały zrealizowane.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komendzie Powiatowej Policji w Skarżysku Kamiennej stwierdzono następujące uchybienia:
- brak adnotacji w rejestrze interwencji dotyczących dwóch telefonicznych zgłoszeń o zdarzeniach,
- jednostkowe przypadki zbyt ogólnikowych zapisów w książce przebiegu służby.
Osobami odpowiedzialnymi za powstanie powyższych uchybień byli dyżurni KPP w Skarżysku Kamiennej oraz ich bezpośredni przełożeni.
W związku z ujawnionymi uchybieniami wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. We wnioskach pokontrolnych zobowiązano Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku Kamiennej do dokumentowania wszystkich zgłoszonych zdarzeń w RI zgodnie z Zarządzeniem Nr 1173 KGP z dnia 10.11.2004 roku w sprawie organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji oraz bardziej szczegółowego dokonywania wpisów w książce przebiegu służby zgodnie z §1 ust. 1 pkt 4 Załącznikiem nr 3 do Zarządzenia Nr 1173 KGP z dnia 10.11.2004 roku w sprawie organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji.
Wnioski zostały zrealizowane.
2. Ocena przestrzegania obowiązku sporządzania protokołów szkód, przesyłania dokumentacji szkodowych i ujmowania szkód w ewidencjach ze szczególnym uwzględnieniem problematyki szkód transportowych w latach 2006 – 2007.
Skontrolowane jednostki – KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim, Wydział Transportu KWP w Kielcach, Wydział Finansów KWP w Kielcach.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim stwierdzono następujące uchybienia:
- brak prowadzenia ewidencji szkód jednostki użytkującej mienie (założono w trakcie trwania kontroli),
- brak informacji, w zakresie konieczności wszczęcia postępowań szkodowych, na pisemne zgłoszenia kierujących pojazdami służbowymi o uszkodzeniach sprzętu transportowego,
- przekraczanie terminów przesyłania protokołów szkód do Wydziału Finansów KWP w Kielcach,
- przekraczanie terminów realizacji postępowań szkodowych bez występowania do wszczynającego postępowanie o przedłużenie terminu,
- realizacja postępowań szkodowych z danego roku w roku następnym co skutkować może księgowaniem szkód nie w tym roku w którym szkody nastąpiły,
- wykonywanie dokumentacji szkodowej z brakami formalnymi – brak dat, nie wypełnione wszystkie rubryki, brak zarejestrowania protokołów szkód itp.,
- brak powierzenia pracownikom w zakresach czynności pełnego katalogu zadań realizowanych postępowań szkodowych,
- niewystarczający nadzór służbowy ze strony osób nadzorujących problematykę szkód oraz kierownictwo jednostki.
Przyczyny powstania uchybień to zmiana obsady pracowników realizujących zadania związane z postępowaniami szkodowymi, niewystarczający nadzór służbowy, brak powierzenia pracownikom w zakresach czynności pełnego katalogu zadań realizowanych postępowań szkodowych, zaniedbania pracowników wykonujących postępowania szkodowe. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano.
Komendant Powiatowy Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim został zobowiązany do:
- spowodowania odszukania wskazanych w protokole z kontroli pism informujących o uszkodzeniach pojazdów służbowych, podjęciu odpowiednich decyzji w tych sprawach,
- wyeliminowania przypadków przekraczania terminów przesyłania protokołów szkód do Wydziału Finansów KWP Kielce.
- polecenia osobom odpowiedzialnym, przestrzegania obowiązujących terminów realizacji postępowań szkodowych oraz pełne i prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkodowej,
- wyjaśnienia powodów i przyczyn braku prowadzenia ewidencji szkód powstałych w użytkowanym przez KPP mieniu służbowym.
- uzupełnienia zakresów czynności osób odpowiedzialnych, o zapisy dotyczące kompleksowego prowadzenia gospodarki szkodowej w jednostce, ponieważ dotychczasowe nie wyczerpują pełnego katalogu związanego ze szkodami,
- wzmocnienia nadzoru służbowego nad problematyką szkodową poprzez wnikliwe analizowanie przedkładanych do podpisu dokumentów, polecić przeprowadzanie wyrywkowej kontroli postępowań szkodowych pod kątem ujawnionych uchybień.
Zgodnie z informacją Komendanta Powiatowego Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim wnioski zostały zrealizowane.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Wydziale Transportu KWP w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:
- nieaktualne zakresy czynności, które nie wyczerpują pełnego katalogu realizowanych zadań związanych ze szkodami występującymi w służbowym sprzęcie transportowym,
- nieaktualny i nie doprecyzowany „Szczegółowy zakresu zadań Wydziału Transportu KWP w Kielcach”.
Przyczyny powstania uchybień to zmiana zakresu zadań na stanowiskach pracy, brak unormowań w zakresach czynności pracowników wykonujących zadania z zakresu postępowań szkodowych.
Naczelnik Wydziału Transportu KWP w Kielcach został zobowiązany do:
- uaktualnienia zakresu czynności policjantów i pracowników cywilnych zajmujących się problematyką szkód transportowych.
- skorygowania i zaktualizowania „Szczegółowego zakresu zadań Wydziału Transportu KWP w Kielcach”.
- dopilnowania, aby prowadzone w Wydziale Transportu ewidencje szkód były raz w kwartale porównywane i weryfikowane z rejestrem prowadzonym w zespole szkód Wydziału Finansów KWP w Kielcach.
Zgodnie z informacją Naczelnika Wydziału Transportu KWP w Kielcach wnioski zostały zrealizowane.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Wydziale Finansów KWP w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:
- przekraczanie terminów przesyłania protokołów szkód do Wydziału Finansów KWP w Kielcach z podległych jednostek,
- przekraczanie terminów realizacji postępowań szkodowych w jednostkach terenowych, bez występowania do wszczynającego postępowanie o przedłużenie terminu,
- realizacja postępowań szkodowych z danego roku w roku następnym, co może skutkować księgowaniem szkód nie w tym roku, w którym szkody nastąpiły.
Przyczyny powstania uchybień to brak reakcji pracownika wykonującego zadania z zakresu postępowań szkodowych na występujące niedociągnięcia.
Naczelnik Wydziału Finansów KWP w Kielcach został zobowiązany do:
- poinformowania wszystkich kierowników jednostek terenowych i naczelników wydziałów KWP o bezwzględnym przestrzeganiu terminu sporządzania protokołów szkód oraz terminu prowadzenia postępowań szkodowych zarówno w trybie zwykłym, jak i uproszczonym.
- wprowadzenia bieżącego monitorowania terminów przesyłania protokołów szkód do wydziału finansów.
Zgodnie z informacją Naczelnika Wydziału Finansów KWP w Kielcach wnioski zostały zrealizowane.
3. Przechowywanie, ewidencjonowanie i przekazywanie do użytkowania służbowej broni palnej w magazynach uzbrojenia.
Skontrolowana jednostka – Wydział Zaopatrzenia KWP w Kielcach.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:
- brak komisyjnego przyjmowania i sporządzania odpowiednich dokumentów materiałowych na przyjęcie sprzętu uzbrojenia dostarczonego z jednostek Policji do magazynu uzbrojenia,
- brak uregulowania na szczeblu KWP, trybu dokonywania „oceny stanu zabezpieczenia uzbrojenia”.
Przyczyny powstania uchybień to nieprawidłowa interpretacja przepisów.
Naczelnik Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach został zobowiązany do:
- wprowadzenia zasady komisyjnego przyjęcia sprzętu dostarczanego z jednostek Policji, w tym z CSU KSP w Warszawie,
- przedłożenia za pośrednictwem Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach nadzorującego sprawy logistyki, propozycji uregulowania w KWP w Kielcach stanu prawnego zagadnienia „ocena stanu zabezpieczenia uzbrojenia”.
Zgodnie z informacją Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach wnioski zostały zrealizowane.
4. Ocena wybranych aspektów gospodarki transportowej.
Skontrolowana jednostka – KPP w Skarżysku – Kamiennej.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:
- nieuzasadnione zniszczenie przez specjalistę odpowiedzialnego za prowadzenie gospodarki transportowej, dokumentacji wydania kart Flota, która utraciła swoją ważność, co świadczy o braku archiwizowania dokumentacji służbowej,
- przyznawanie dodatków zimowych do norm zużycia paliwa na pojazdy służbowe przez osobę formalnie do tego nie upoważnioną,
- nie przestrzeganie przez kierujących pojazdami służbowymi zasady tankowania pojazdów każdorazowo do pełnego zbiornika,
- nieprawidłowe dokumentowanie przez kierujących pojazdami służbowymi i dysponentów pojazdów, pracy służbowego sprzętu transportowego poprzez niezgodne z zasadami wypełnianie „Książek kontroli pracy sprzętu transportowego” oraz „Książek dyspozytora” tj. nieprawidłowe rozpisywanie tras jazd, brak podpisów osób korzystających z pojazdów służbowych oraz osób stwierdzających sprawność techniczną pojazdów, poprawianie zapisów poprzez przeprawianie, nieczytelnie wypełnianie rubryk, brak wypełnionych wszystkich rubryk w szczególności nazwisk osób korzystających z pojazdów oraz przebiegu kilometrów pojazdu, nie ewidencjonowanie w „Książce dyspozytora wszystkich wyjazdów oraz niezgodność zapisów z „Książkami pracy sprzętu transportowego”,
- zlecanie zadań wykraczających poza obowiązki służbowe w zakresie wykonywania przy pojazdach służbowych obsług codziennych przez osobę do tego formalnie nie upoważnioną.
Stwierdzone w czasie kontroli uchybienia wynikają z niedokładnej i nieprecyzyjnej znajomości obowiązujących przepisów oraz niedokładnego wykonywania powierzonych zadań.
Komendant Powiatowy Policji w Skarżysku Kamiennej został zobowiązany do:
- uzupełnienia zakresu czynności w karcie opisu stanowiska pracy specjalisty korpusu służby cywilnej o istotne elementy prowadzonej w jednostce gospodarki transportowej,
- egzekwowania archiwizowania dokumentacji służbowej, która utraciła swoją aktualność,
- przyznawania dodatków zimowych do norm zużycia paliwa na pojazdy służbowe zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- egzekwowania od kierujących pojazdami służbowymi przestrzegania tankowania do pełna zbiornika pojazdów w ostatnim dniu okresów rozliczeniowych,
- egzekwowania od kierujących pojazdami służbowymi oraz dysponentów pojazdów prawidłowe prowadzenie „Książek kontroli pracy sprzętu transportowego” oraz „Książek dyspozytora”,
- zlecenia wykonywania zadań wykraczających poza obowiązki służbowe w zakresie wykonywania przy pojazdach służbowych obsługi codziennej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zgodnie z informacją Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku – Kamiennej wnioski zostały zrealizowane.
Skontrolowana jednostka – Wydział Transportu KWP w Kielcach.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:
- nieaktualne „Karty opisu stanowisk pracy” w części dotyczącej zakresu czynności dla pracowników cywilnych zajmujących się gospodarką mpis,
- rozbieżność w wewnętrznych przepisach KWP w zakresie ustalenia jednostek miary w jakich należy prowadzić ewidencję główną materiałów pędnych i smarów ( litry, kilogramy ).
Przyczyną stwierdzonych w czasie kontroli uchybień była reorganizacja stanowiska pracy oraz brak konsekwencji przy tworzeniu i wydawaniu wewnętrznych przepisów w KWP w Kielcach.
Naczelnik Wydziału Transportu KWP w Kielcach został zobowiązany do:
- uzupełnienia opisu zakresów czynności w kartach opisu stanowisk pracy pracowników cywilnych o elementy związane z powierzeniem czynności w zakresie realizacji zagadnień dotyczących tankowania pojazdów służbowych przy pomocy kart „Flota”,
- przygotowania propozycji ujednolicenia w zakresie stosowania w ewidencji materiałowej odpowiednich jednolitych jednostek miary.
Wnioski pokontrolne w trakcie realizacji – „Wystąpienie pokontrolne” przesłane do Wydziału Transportu KWP w Kielcach w dniu 19.12.2008 r.
5. Ocena sposobu prowadzenia gospodarki finansowej przez gospodarstwo pomocnicze o nazwie Ośrodek Wypoczynkowo – Szkoleniowy i Usług Hotelowych KWP w Kielcach z siedzibą w Sieli.
Skontrolowana jednostka – gospodarstwo pomocnicze KWP w Kielcach.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:
- zaległości urlopowe pracowników gospodarstwa.
Dyrektor Ośrodka Wypoczynkowo – Szkoleniowego i Usług Hotelowych KWP w Kielcach z siedzibą w Sieli został zobowiązany do:
- opracowania oraz wdrożenia do realizacji w 2009 roku, planu wykorzystania przez pracowników gospodarstwa pomocniczego zaległych urlopów wypoczynkowych stosownie do art. 163 i art. 168 Kodeksu Pracy.
Wnioski pokontrolne w trakcie realizacji – „Wystąpienie pokontrolne” przesłane do realizacji w dniu 31.12.2008 r.
6. Kontrola w zakresie obiegu dokumentacji kancelaryjno-biurowej o charakterze jawnym.
Skontrolowane jednostki – Wydział Kryminalny KWP w Kielcach, WPA KWP w Kielcach, KPP w Jędrzejowie, KPP w Opatowie.
Najczęściej powtarzające się uchybienia:
- nierozliczenie pozycji w RDT w przypadku zmian kadrowych,
- brak numeracji, nieczytelne kwitowanie odbioru poczty w książce doręczeń przesyłek miejscowych oraz brak daty odbioru korespondencji,
- nieczytelne kwitowanie pobierania poczty i teczek przez pracowników,
- brak informacji o bieżącej archiwizacji prowadzonej dokumentacji,
- brak bieżącego rozliczenia liczb dziennika korespondencyjnego,
- brak formularza spisu spraw w prowadzonych teczkach lub nieujmowanie w spisie wszystkich pozycji znajdujących się w teczce,
- błędne nadawanie liczb dziennika na pismach wychodzących.
Osobami odpowiedzialnymi na stwierdzone podczas kontroli uchybienia były sekretarki poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych, a w przypadku sposobu postępowania z teczkami spraw oraz nadawania liczb dziennika pracownicy merytoryczni.
Formułowane wnioski :
- podjęcie czynności zmierzających do rozliczenia teczek w RDT po byłych pracownikach,
- prowadzenie jednego rejestru dzienników, książek ewidencyjnych i teczek w Sekcji Prewencji i Ruchu Drogowego,
- zobowiązanie podległych pracowników do czytelnego kwitowania pobieranej poczty,
- wprowadzenia numeracji poszczególnych pozycji oraz wpisywanie daty faktycznego odbioru przesyłek w książce doręczeń miejscowych.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
7. Przechowywanie, ewidencjonowanie i przekazywanie do użytkowania służbowej broni palnej.
Skontrolowane jednostki: KMP w Kielcach oraz KP II KMP w Kielcach oraz Komenda Powiatowa Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Komenda Powiatowa Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Stwierdzone uchybienia:
- dokonanie zmiany Decyzji Nr 26/2007 Komendanta Powiatowego Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim z dnia 07.03.2007 roku w sprawie szczegółowych zasad przechowywania broni palnej, kontroli oraz jej utrzymania… poprzez sporządzenie Aneksu do tej Decyzji, podczas gdy powinno to nastąpić w formie tego samego lub wyższego aktu prawnego, a co jednoznacznie reguluje Zarządzenie Nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 02.11.2004 roku w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej,
- potwierdzenie w toku czynności kontrolnych wstępnych ustaleń z czynności sprawdzająco – wyjaśniających związanych z zamachem samobójczym przy użyciu broni służbowej pracownika Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej, wskazujących na nieprawidłowe przechowywanie broni palnej we wspólnie użytkowanej szafie służbowej, co jest niezgodne z § 15 ust. 1 pkt 3 przywołanego wyżej Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów, niezdanie broni przez funkcjonariuszy SDŚ, w czasie wyjazdu służbowego na zawody sportowe organizowane przez MSWiA, co koliduje z § 15 ust. 1 pkt 3 przywołanego wyżej Zarządzenia Nr 6/2000 KGP oraz niedostateczny nadzór sprawowany nad podległymi funkcjonariuszami przez Naczelnika Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej,
- niezdawanie do depozytu, zdawanie z opóźnieniem lub pobieranie broni palnej z depozytu po kilku dniach służby przez funkcjonariuszy w związku z udaniem się na urlop, zwolnienie lekarskie, powrót z urlopu lub powrót ze zwolnienia lekarskiego,
- brak w książkach broni depozytowej zapisów dotyczących godziny przyjęcia broni do depozytu oraz godziny pobrania broni po powrocie funkcjonariusza z urlopu czy zwolnienia lekarskiego,
- występowanie błędów pisarskich w zapisach Książki wydawania broni z pododdziału występujących przy nadawaniu kolejnych liczb porządkowych oraz wykreślanie wpisów w Książce wydawania broni z pododdziału bez naniesienia przyczyny skreślenia oraz złożenia w tych przypadkach czytelnego podpisu osoby dokonującej skreślenia.
Stwierdzone uchybienia dotyczyły przede wszystkim postępowanie samych policjantów, którzy z opóźnieniem zdawali i pobierali broń z depozytu bądź też nie zdawali jej w ogóle. Przyczyn tego stanu rzeczy należy upatrywać w niedbalstwie, nieświadomości obowiązujących wymogów lub zapomnieniu funkcjonariuszy, jak również wynikającej stąd słabości nadzoru ich bezpośrednich przełożonych.
Ustalenia kontroli wskazują, iż zadania z zakresu przechowywania, ewidencjonowania i przekazywania do użytkowania służbowej broni palnej przez kierownictwo Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim, jak również odpowiedzialnych za tą problematykę funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych realizowane są w sposób prawidłowy, zaś wskazane wyżej uchybienia mają charakter incydentalny i nie wpłynęły na ogólną, pozytywną ocenę tej problematyki.
Komendant Powiatowy Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim został zobowiązany do:
- dokonania oceny stwierdzonych przez zespół kontrolny uchybień w postępowaniu funkcjonariuszy SDŚ oraz dyżurnych Zespołu Dyżurnych Referatu Sztabu Policji w kontekście odpowiedzialności służbowej,
- anulowania Aneksu do Decyzji Nr 26/2007 i wydanie tego dokumentu we właściwej formie,
- przeprowadzenia w poszczególnych komórkach organizacyjnych KPP szkolenia funkcjonariuszy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim w zakresie przestrzegania przepisów Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 roku,
- wyegzekwowania od wyznaczonych funkcjonariuszy zapisów w Książkach broni (depozytowej) dotyczących godziny przyjęcia broni do depozytu, godziny pobrania broni po powrocie funkcjonariusza z urlopu czy zwolnienia lekarskiego oraz prowadzenie dokumentacji w Książkach wydawania broni z pododdziału, Książkach broni (depozytowej) w sposób staranny i dokładny,
- egzekwowania od podległych funkcjonariuszy raportów o umożliwienie przechowywania broni w pomieszczeniach Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zawierających aktualne dane posiadanej broni palnej w postaci: typ broni, jej seria i numer oraz ilość i rodzaj amunicji,
- sprawdzenia aktualności wszystkich raportów policjantów dotyczących przechowywania broni w jednostce Policji pod kątem posiadanej jednostki broni palnej.
Wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym zostały zrealizowane.
KMP w Kielcach oraz KP II KMP w Kielcach.
Stwierdzone uchybienia:
- przechowywanie broni służbowej policjantów we wspólnie użytkowanych szafach służbowych tj. wbrew zasadzie określonej §15 ust. 1 pkt 3 przywoływanego wyżej Zarządzenia nr 6/2000 KGP,
- postępowania policjantów, którzy w związku z udaniem się na urlop, zwolnienie lekarskie z opóźnieniem zdawali i pobierali broń z depozytu lub też nie zdawali jej wcale, co narusza zasady wynikające z treści § 20 ust. 4 Zarządzenia nr 6/2000 KGP.
Przyczyną powstania uchybień był przede wszystkim niedostateczny nadzór kadry średniego szczebla kierowniczego – naczelników i kierowników komórek organizacyjnych poddanych kontroli, a także postępowanie samych policjantów.
Komendant Miejski Policji w Kielcach został zobowiązany do:
- dokonania analizy i wyjaśnienia stwierdzonych przez zespół kontrolny uchybień w aspekcie nieprzestrzegania przez policjantów kontrolowanych komórek organizacyjnych KMP w Kielcach przepisu zawartego w § 20 ust. 4 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r. KGP i podjęcie działań naprawczych w tym zakresie,
- podjęcia działań mających na celu dostosowanie warunków przechowywania broni palnej funkcjonariuszy przechowujących broń w szafach metalowych, do wymogu zawartego w § 15 ust. 1 pkt 3 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r.,
- zmiany obowiązującej Decyzji Nr 11/2008 r. Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach w zakresie dostosowania jej do Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 roku i obowiązującej struktury Komendy Miejskiej Policji w Kielcach oraz wskazania miejsca przechowywania broni przez policjantów (przełożonych) KMP w Kielcach w przypadkach określonych w § 20 ust. 4 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP),
- wyznaczenia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KMP funkcjonariuszy sprawujących nadzór nad prawidłowym przechowywaniem i zabezpieczeniem broni palnej przed jej utratą oraz ujęcie tego zadania w karcie opisu stanowiska pracy danego funkcjonariusza,
- sprawdzenia i aktualizacji imiennych wykazów policjantów zobowiązanych do przechowywania broni w jednostce Policji wyszczególnionych w §16 ust. 2 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r.,
- przeprowadzenia w poszczególnych jednostkach i komórkach organizacyjnych KMP w Kielcach szkolenia funkcjonariuszy w zakresie przestrzegania przepisów Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 roku,
- egzekwowania od wyznaczonych funkcjonariuszy przyjmujących broń depozytową dokładne, czytelne dokonywanie wpisów Książkach broni (depozytowej) zawierających w szczególności: godziny przyjęcia broni do depozytu, godziny pobrania broni po powrocie funkcjonariusza z urlopu czy zwolnienia lekarskiego oraz podpisy osoby wydającej i przyjmującej broń,
- uregulowania kwestii wydawania broni funkcjonariuszy pełniących służbę w PDOZ KMP w Kielcach z szafy znajdującej się w pomieszczeniu dyżurnego,
- egzekwowania od podległych funkcjonariuszy raportów dotyczących przechowywania broni w pomieszczeniach Komendy Miejskiej Policji w Kielcach, Komisariacie Policji II w Kielcach oraz innych podległych jednostkach, zawierających aktualne dane posiadanej broni palnej: typ broni, nr broni i ilości sztuk amunicji oraz sprawdzenie aktualności wszystkich raportów funkcjonariuszy KMP w zakresie wyrażenia zgody Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach na przechowywanie broni w jednostce Policji pod kątem posiadanej jednostki broni palnej.
Wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym zostały zrealizowane.
8. Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo – prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby z uwzględnieniem stanu techniczno – sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostkę Policji zadań związanych z konwojowaniem osób w kontekście samowolnych oddaleń.
Jednostki kontrolowane: KMP w Kielcach
Na chwilę sporządzania niniejszej informacji czynności kontrolne w KMP Kielce zostały zakończone i trwa sporządzanie protokołu z kontroli.
9. Monitorowanie przez przełożonych efektywności pełnienia służby przez dzielnicowych w podległych jednostkach Policji pod kątem realizacji Zarządzenia nr 528 Komendanta Głównego Policji z dnia 6 czerwca 2007 roku w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika dzielnicowych.
Jednostki kontrolowane: Komendy Powiatowe Policji w Staszowie i Busku Zdroju.
Stwierdzone uchybienia w KPP Staszów:
- angażowanie dzielnicowych do konwojów i doprowadzeń,
- formułowanie wniosków dotyczących dyslokacji służby, zamieszczanych w miesięcznych analizach stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- naruszenie dyspozycji § 4 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.10.2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów. Przerwy między poszczególnymi służbami nie były zachowane. Ponadto ujawniono rozbieżności pomiędzy grafikami służb a zapisami zawartymi w notatnikach służbowych kontrolowanego.
Komendanta Powiatowego Policji w Staszowie zobowiązano do:
- przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie planowania i pełnienia służby oraz w zależności od ustaleń wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec osób winnych zaniedbań,
- rozważenia nagrodzenia dzielnicowych za wzorowe wywiązywanie się z nakładanych obowiązków dzielnicowego.
Przyczyną powstania uchybień był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych nad dzielnicowymi.
Wnioski zostały zrealizowane, przeprowadzono dwie rozmowy dyscyplinujące.
Stwierdzone uchybienia w KPP Busku-Zdroju:
Jedyne uchybienie dotyczyło naruszenia dyspozycji § 15 ust.1 pkt 3 lit. a) Zarządzenia Nr 528 KGP z dnia 6.06.2007 roku w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych, tj. angażowanie dzielnicowych do konwojów i doprowadzeń.
Wnioski zostały zrealizowane.
10. Zgodność z przepisami sposobu przechowywania, ewidencjonowania i wydawania broni palnej przyjętej w depozyt.
Jednostki kontrolowane: Wydział Dochodzeniowo – Śledczy KWP w Kielcach.
W wyniku kontroli ujawniono uchybienia polegające na:
- nie ujęciu w zakresie zadań wydziału problematyki dotyczącej prowadzenia magazynu dowodów rzeczowych,
- braku w karcie opisu stanowiska pracy naczelnika wydziału zadania dotyczącego sprawowania nadzoru nad magazynem dowodów rzeczowych,
- nie opracowaniu na podstawie decyzji Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach nr 405/2007 z dnia 05.10.2007 roku dokumentu o powierzeniu mienia depozytariuszowi oraz umowy o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie,
- braku prawidłowego nadzoru przełożonych nad funkcjonowaniem magazynu dowodów rzeczowych oraz nad pracą depozytariusza,
- braku realizacji stawianych w protokołach wniosków komisji inwentaryzacyjnej,
- przechowywaniu przez depozytariusza dowodów rzeczowych zarejestrowanych pod jedną pozycją w kilku szafach,
- przyjmowaniu przez depozytariusza od policjantów dowodów rzeczowych niewłaściwie zapakowanych, bez wymaganych metryczek oraz z niezgodnościami pomiędzy wykazem dowodów rzeczowych a przekazanymi dowodami,
- nie występowaniu do właściwych sądów w celu uzyskania odpisów wyroków zawierających dyspozycje dotyczące postępowania z danym dowodem rzeczowym,
- nie wypełnianiu przez depozytariusza rubryk wykazu dowodów rzeczowych zgodnie z ich treścią,
- nie odnotowywaniu w księdze dowodów rzeczowych i wykazach dowodów rzeczowych miejsca przechowywania dowodów rzeczowych,
- rejestrowaniu i przekazywaniu dowodów rzeczowych ze znacznym opóźnieniem,
- niewłaściwym prowadzeniu księgi dowodów rzeczowych w zakresie wydawania dowodów rzeczowych z magazynu,
- przechowywaniu kluczy do magazynu dowodów rzeczowych niezgodnie z obowiązującym zarządzeniem Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach.
Przyczyną stwierdzonych uchybień było niewłaściwe realizowanie zadań przez depozytariusza Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach oraz brak odpowiedniego nadzoru nad problematyką dowodów rzeczowych ze strony Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach.
Sformułowano wnioski dyscyplinarne wobec depozytariusza i Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach oraz wnioski o charakterze naprawczym. Po zakończeniu kontroli w Wydziale Dochodzeniowo – Śledczym KWP w Kielcach nastąpiła zmiana na stanowisku naczelnika. W wymaganym terminie p.o. Naczelnika poinformował o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych.
Jednostka kontrolowana: Wydział Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach.
W czasie kontroli ujawniono następujące uchybienia i nieprawidłowości:
- brak szczegółowego zakresu zadań WPA KWP w Kielcach (brak zadań dotyczących przyjmowania i przechowywania broni oraz amunicji stanowiącej depozyt osób fizycznych i prawnych, a także zadań związanych z naliczaniem odpłatności za przechowywanie broni i amunicji),
- niedobór amunicji gazowej w łącznej ilości 36 sztuk,
- w magazynie depozytowym WPA KWP w Kielcach stwierdzono następujące nadwyżki amunicji w łącznej ilości 181 sztuk, tj.:
· amunicji do broni myśliwskiej śrutowej, kaliber 12/70 - 58 sztuk,
· amunicji do broni myśliwskiej śrutowej, kaliber 16/70 - 75 sztuk,
· amunicji do broni myśliwskiej typ. Sztucer, kal. 8x57JR - 4 4 sztuki,
· amunicji do broni myśliwskiej typ. Sztucer, kaliber 30-06 - 4 sztuki,
- nadwyżka 1 ręcznego miotacza gazu o poj. 0,75 ml.,
- wydanie przez Naczelnika WPA KWP w Kielcach aktów prawnych bez upoważnienia (z naruszeniem § 4 i § 6 w związku z § 2 pkt 3 Zarządzenia nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 02 listopada 2004 roku w sprawie wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej) tj;
· decyzji nr 1/2007 z dnia 28.03.2008 roku w sprawie zasad przechowywania służbowej broni palnej przydzielonej funkcjonariuszom i Wydziałowi do celów egzaminacyjnych oraz broni palnej osób fizycznych i prawnych, zgromadzonej w depozycie KWP w Kielcach. Decyzją tą wprowadził obowiązek przeprowadzania corocznej inwentaryzacji broni i amunicji znajdującej się w WPA KWP w Kielcach,
· zarządzenia nr 2/2008 z dnia 26.06.2008 roku w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji broni i amunicji służbowej oraz (..............) broni osób fizycznych i prawnych zgromadzonej w magazynie depozytów,
- Naczelnik WPA KWP w Kielcach podejmując decydując o przeprowadzeniu inwentaryzacji w miesiącu lutym i w miesiącu lipcu 2008 roku (w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w miesiącu lutym 2008 roku brak pisemnego polecenia) nie wyegzekwował od przewodniczących komisji inwentaryzacyjnych przedstawienia wyników i ewentualnych wniosków. W wyniku porównania stanu amunicji stwierdzonego w magazynie przez zespół kontrolny ze stanem wykazanym w protokole inwentaryzacji z dnia 08.07.2008 roku ujawniono niedobory amunicji myśliwskiej kaliber 24 – 80 sztuk i kal. 16/70 – 14 sztuk,
- przekazania w dniu 04.09.2008 roku do „Komisji do przyjmowania, sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania uzbrojenia i sprzętu techniczno – bojowego nie stanowiącego własności Policji” działającej na szczeblu KWP w Kielcach 222 sztuki amunicji myśliwskiej kalibru 12/70. W wyniku dalszych czynności ustalono, że w tej partii amunicji prawdopodobnie 204 sztuki były o kalibrze 12/70, natomiast 18 sztuk o kalibrze 16/70, oraz 84 sztuki amunicji kaliber 12/70 niewiadomego pochodzenia,
- brak prawidłowego udokumentowania wydania amunicji z magazynu (w 13 przypadkach). Dotyczy to sytuacji, gdy dotychczasowy właściciel sprzedał broń innej osobie. Nabywcy składali jedynie podpisy w książce ewidencji broni i amunicji, natomiast w umowach kupna – sprzedaży znajdują się zapisy dotyczące sprzedaży broni bez amunicji, lub sprzedaży broni z amunicją lecz bez określenia jej ilości. Powoduje to brak możliwości weryfikacji faktycznie wydanego depozytu i zgodności z zawartą umową,
- przekazanie do archiwum Wydziału OIN KWP w Kielcach materiałów pomimo iż na stanie magazynu znajduje się należąca do właściciela amunicja,
- opieszałe i nieskuteczne prowadzenie przez WPA KWP w Kielcach czynności zmierzających do zakończenia sprawy. Dotyczy to sytuacji gdy ustały już przyczyny przechowywania broni w magazynie WPA, a od dotychczasowego właściciela należy wyegzekwować oświadczenie woli odnośnie zniszczenia broni, przekazania na Skarb Państwa itd. Sytuacja taka powoduje zbędne przechowywanie broni w magazynie i poddawanie jej okresowym przeglądom i konserwacji.
Przyczyną stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości było niewłaściwe realizowanie zadań przez depozytariuszy Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach oraz brak skutecznego nadzoru nad kontrolowaną problematyką ze strony Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach.
Sformułowano wnioski dyscyplinarne wobec jednego depozytariusza i wobec Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach oraz wnioski o charakterze naprawczym. W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami, w dniu 05.12.2008 roku Świętokrzyski Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach przesłał do Prokuratury Okręgowej w Kielcach zawiadomienie o możliwości zaistnienia czynu zabronionego określonego w art. 263 § 2 i 4 kk oraz art. 231 kk.
11. Prawidłowość i zasadność stosowania kontroli operacyjnej przez komórki organizacyjne KWP w Kielcach.
Jednostki kontrolowane: Wydział Techniki Operacyjnej KWP w Kielcach oraz Wydział dw. z Korupcją KWP w Kielcach.
Kontrola miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.
12. Kontrola w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiana skarg.
Jednostki kontrolowane: KPP w Sandomierzu i Staszowie.
Najczęściej powtarzające się uchybienia polegały na:
- braku zapoznania się ze sprawozdaniami i wnioskami z przeprowadzonych postępowań skargowych przez koordynatorów skargowych oraz policjantów, których dotyczyły skargi.
- udzielanie zbyt lakonicznych odpowiedzi skarżącym i nie odnoszenie się do wszystkich zarzutów zawartych w skargach.
Osobami odpowiedzialnymi na stwierdzone podczas kontroli uchybienia byli policjanci jednostek i komórek organizacyjnych, pełniący rolę koordynatorów skargowych.
Formułowane wnioski:
- w celu zapewnienia prawidłowego nadzoru nad problematyką skargową należy kontynuować realizację zasady wnikliwego prowadzenia postępowań wyjaśniających w sprawach skarg i prawidłowego reagowania na napływające sygnały o pracy policjantów podległej Panu Komendantowi jednostki.
- wnioski wynikające z prowadzonych postępowań skargowych omawiać z podległymi policjantami.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
13. Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy oraz bhp i przestrzegania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków Policji.
Jednostki kontrolowane: KPP w Jędrzejowie, KPP w Busku Zdroju oraz Sekcja AG Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach.
Komenda Powiatowa Policji w Jędrzejowie.
Stwierdzone uchybienia polegały na:
- braku niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zadań służby bhp w związku z czym nie są spełniane wymagania określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 2005 roku w sprawie postępowań w razie wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji / Dz. U. z 2005 r. nr 136; poz. 1150 /,
- braku przeprowadzenia w terminie okresowych przeglądów konserwacyjno-technicznych gaśnic samochodowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami,
- braku szkolenia okresowego z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
- nie dostosowaniu minimalnych wymogów w zakresie użytkowania narzędzi i urządzeń zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy / Dz. U. Nr 191 poz. 1596 z 2002r/,
- braku normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy obiektu komendy.
Jedną z głównych przyczyn powstania uchybień był trwający remont i przebudowa Komendy oraz brak środków finansowych.
Komendanta Powiatowego Policji w Jędrzejowie zobowiązano do:
- opracowania normatywu wyposażenia budynku Komendy w podręczny sprzęt gaśniczy,
- przeprowadzenia przeglądu konserwacyjno-technicznego gaśnic samochodowych,
- przeprowadzenia szkolenia okresowego z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
Komenda Powiatowa Policji w Busku Zdroju.
Stwierdzone uchybienia polegały na:
- nie dostosowaniu minimalnych wymogów w zakresie użytkowania narzędzi i urządzeń zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy,
- braku niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zadań służby bhp w związku z czym nie są spełniane wymagania określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 2005 roku w sprawie postępowań w razie wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji,
- braku przeprowadzenia w terminie okresowych przeglądów konserwacyjno-technicznych gaśnic samochodowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami,
- niekompletnym oznakowaniu poziomych i pionowych dróg ewakuacyjnych,
- ustaleniu normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy obiektu komendy,
- uszkodzeniu urządzeń odymiających klatkę schodową,
- braku aktualnej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego budynku Komendy.
Jedną z głównych przyczyn powstania uchybień był trwający remont i przebudowa Komendy oraz brak środków finansowych.
Komendanta Powiatowego Policji w Busku Zdroju zobowiązano do:
- opracowania normatywu wyposażenia budynku Komendy w podręczny sprzęt gaśniczy,
- przeprowadzenia przeglądu konserwacyjno-technicznego gaśnic samochodowych,
- opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego budynku Komendy oraz zaznajomienia z nią policjantów i pracowników cywilnych,
- oznakowania znakami graficznymi podręcznego sprzętu gaśniczego
i dróg ewakuacyjnych,
- dokonania wymiany lub zlecenia naprawy urządzenia oddymiającego.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
Sekcja AG Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach.
Stwierdzone uchybienia polegały na:
- nie dostosowaniu minimalnych wymogów w zakresie użytkowania narzędzi i urządzeń zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy / Dz. U. Nr 191 poz. 1596 z 2002r/,
- braku aktualnych szkoleń okresowych z zakresu bhp., oraz braku ocen ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,
- braku szkoleń okresowych z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Przyczyną powstania uchybień był niewłaściwy nadzór ze strony osób odpowiedzialnych za powyższą problematykę.
Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach zobowiązano do:
- sporządzenia oceny stopnia ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,
- przeprowadzenia szkolenie okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
Przeszkolono pracowników z zakresu bhp i ppoż. Powołano zespół do opracowania ocen ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.
14. Ocena nadzoru nad pracą rzeczników dyscyplinarnych w Wydziale Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach.
W toku kontroli pozytywnie oceniono nadzór nad pracą rzeczników dyscyplinarnych oraz prowadzenie postępowań dyscyplinarnych. Stwierdzone uchybienia miały charakter formalny i incydentalny.
Naczelnika Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach zobowiązano do:
- przedstawienia propozycji uwzględnienia w Regulaminie KWP w Kielcach zagadnień związanych z nadzorem nad rzecznikami dyscyplinarnymi,
- przygotowania projektu decyzji precyzującej zagadnienia w zakresie uregulowania postępowań dyscyplinarnych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
15. Stan realizacji badań profilaktycznych policjantów i pracowników Policji za 2007 rok.
Jednostki kontrolowane: KPP Skarżysko – Kamienna, KPP Starachowice, KPP Ostrowiec Św.
Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku-Kamiennej.
Stwierdzone uchybienia polegały na:
- identycznym zakresie zadań i obowiązków w karcie opisu stanowiska pracy dwóch pracowników, co powodowało brak osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za ich realizację oraz brak wyraźnego podziału kompetencji,
- zawarciu umów o pracę z siedmioma osobami, bez uzyskania przez pracowników, przed podjęciem pracy, orzeczeń z badań wstępnych,
- braku zaświadczenia w aktach osobowych jednego pracownika i policjanta z badań profilaktycznych,
- przystąpieniu do wykonywania obowiązków bez badania kontrolnego dziewięciu policjantów, które przebywały na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni,
Odpowiedzialność za brak wykonywania badań kontrolnych ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru na co komendantowi powiatowemu zwrócono szczególną uwagę.
W celu wyeliminowania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu analogicznych błędów w przyszłości, polecono Komendantowi:
- wyznaczenie osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu medycyny pracy,
- wzmożenie nadzoru w zakresie wykonywania badań profilaktycznych przez podległych policjantów i pracowników,
- kierowanie nowo zatrudnionych osób na badanie wstępne, przed podjęciem przez nie pracy,
- kierowanie na badania kontrolne osób przebywających na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni, oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji o powrocie osób do służby/pracy po zwolnieniu lekarskim.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
Kontrola w Komendzie Powiatowej Policji w Starachowicach.
Stwierdzone uchybienia polegały na:
- identycznym zakresie zadań i obowiązków w karcie opisu stanowiska pracy dwóch pracowników, co powodowało brak osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za ich realizację oraz brak wyraźnego podziału kompetencji,
- przystąpieniu do wykonywania obowiązków bez badania kontrolnego 24 policjantów, które przebywały na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni.
Odpowiedzialność za brak wykonywania badań kontrolnych ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru na co komendantowi powiatowemu jako pracodawcy zwrócono szczególną uwagę.
W celu wyeliminowania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu analogicznych błędów w przyszłości, polecono Komendantowi:
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu medycyny pracy,
- kierowanie na badania kontrolne osób przebywających na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni, oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji o powrocie osób do służby/pracy po zwolnieniu lekarskim.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
Kontrola w Komendzie Powiatowej Policji w Ostrowcu Św.
Stwierdzone uchybienia polegały na:
- zawarciu umów o pracę z ośmioma osobami, bez uzyskania przez pracowników, przed podjęciem pracy, orzeczeń z badań wstępnych.
- przystąpieniu do wykonywania obowiązków bez badania kontrolnego 5 policjantów, które przebywały na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni.
Odpowiedzialność za brak wykonywania badań kontrolnych ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru. Przyczynami tej nieprawidłowości było, m.in. brak właściwego przepływu informacji o powrocie policjanta ze zwolnienia lekarskiego, pomiędzy kierownikami komórek organizacyjnych, Zespołem Kadr i Szkolenia, a ekspertem ds. Inspekcji KPP w Ostrowcu Św.
W celu wyeliminowania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu analogicznych błędów w przyszłości, polecono Komendantowi:
- kierowanie nowo zatrudnionych osób na badanie wstępne, przed podjęciem przez nie pracy,
- kierowanie na badania kontrolne osób przebywających na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni, oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji o powrocie osób do służby/pracy po zwolnieniu lekarskim.
Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.
KONTROLE DORAŹNE:
1. Prowadzenie przez Policję działań poszukiwawczych osób zaginionych.
Jednostka kontrolowana: Komenda Powiatowa Policji w Opatowie.
Stwierdzone uchybienia:
- błędne oznaczanie kategorii osoby zaginionej oraz niekompletne wypełnianie zawiadomienia o zaginięciu osoby,
- zastosowanie nieprawidłowego druku zawiadomienia o zaginięciu osoby,
- brak notatek policjantów z realizowanych działań poszukiwawczych, a te które są sporządzane stanowią mała wartość merytoryczną,
- brak próby uściślenia informacji zawartych w notatkach,
- minimalny nadzór kierownictwa nad prowadzonymi postępowaniami, sprowadzający się jedynie do zapisu poleceń w karcie nadzoru bez późniejszego sprawdzenia czy zostały zrealizowane,
- brak planu czynności poszukiwawczych przy poszukiwaniach I kategorii,
- brak weryfikacji informacji uzyskanych i zgromadzonych w teczkach poszukiwań z dokumentacją powstałą w trakcie prowadzonego śledztwa w sprawie czynu samobójczego,
- brak oznaczenia klauzuli tajności na materiałach, w zbiorze których znajdowały się dokumenty oznaczone klauzulą zastrzeżone.
Wnioski i zalecenia pokontrolne:
Komendant Powiatowy w Opatowie został zobowiązany do:
- niezwłocznego przeprowadzenia szkoleń policjantów z zakresu:
· zarządzenia Nr 352 KGP z 16 lipca 2003r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osób zaginionych oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok,
· ustawy z dnia 22.01.1999r. o ochronie informacji niejawnych,
- wdrożenia skutecznego mechanizmu nadzoru nad prowadzonymi sprawami poszukiwawczymi ze strony kierownictwa jednostki i bezpośrednich przełożonych osób realizujących czynności poszukiwawcze. Zwiększenia w tym zakresie roli i odpowiedzialności naczelnika Sekcji Kryminalnej,
- wyeliminowania przypadków nieprawidłowej kwalifikacji kategorii osób poszukiwanych jako zaginionych i bez zbędnej zwłoki inicjowania działań poszukiwawczych z wykorzystaniem sił i środków koniecznych do skutecznej realizacji zadań wynikających z Zarządzenia Nr 352 KGP z 16 lipca 2003r.,
- wprowadzenia jako zasady dokonywanie analizy materiałów ze sprawy poszukiwawczej celem wykorzystania w czynnościach procesowych,
- wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec osób odpowiedzialnych za zaistniałe nieprawidłowości.
Przyczyną powstania uchybienia był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych, jak również nieznajomość przepisów przez policjantów zajmujących się kontrolowaną problematyką.
Wnioski pokontrolne w trakcie realizacji.
2. Zasady organizacji, nadzoru oraz trybu wykonywania zadań przez Sekcję Prewencji.
Jednostka kontrolowana: Komenda Powiatowa Policji w Sandomierzu.
Stwierdzone uchybienia:
- nieprawidłowy Zakres Zadań Sekcji Prewencji,
- nieprawidłowe książki służby w podległych PP,
- brak zabezpieczenia i dokumentacji planistycznej trzech imprez masowych przeprowadzonych do dnia 19 listopada 2008 roku - meczy ligowych piłkarzy ręcznych „Wisły” Sandomierz, rozgrywanych w hali przy ul. Aleksandra Patkowskiego 2a w Sandomierzu,
- nieprawidłowe dokonywanie wpisów stwierdzonych nieprawidłowości w prowadzeniu teczek rejonu służbowego na kartach nadzoru,
- nieprawidłowe wpisywanie przez dzielnicowych do notatników służbowych zadań zleconych przez przełożonego i odnotowanych w kartach odpraw,
- nieprawidłowe podstawy prawne Decyzji Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu w sprawie realizacji czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz sposobu prowadzenia dokumentacji w sprawach o wykroczenia,
- nieprawidłowe dokonywanie wpisów w książce odpraw jak również brak potwierdzeń zapoznawania się z nimi przez kierownictwo jednostki.
Przyczyną powstania uchybień był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych, jak również nieznajomość przepisów przez policjantów zajmujących się kontrolowaną problematyką.
Wystąpienie pokontrolne jest w trakcie opracowywania.
3. Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, wykorzystywanymi na potrzeby służbowe związane z realizacją zadań służb kryminalnych.
Kontrola miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.
4. Zbadanie możliwości Grup ATK w zakresie prowadzenia oględzin na miejscu wybuchu, podłożenia i ujawnienia materiałów wybuchowych oraz zdarzenia noszącego cechy zamachu terrorystycznego.
Kontrola miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.
5. Efektywność współpracy z osobowymi źródłami informacji przy rozpoznawaniu pseudokibiców.
Kontrolę miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.
KONTROLE SPRAWDZAJĄCE
1. Ocena prowadzonych postępowań regresowych w KWP w Kielcach w latach 2004 – 2005.
Czynności kontrolne zakończone w dniu 22.12.2008 r.
Protokół z kontroli w trakcie sporządzania.
Dodatkowo informuję, że w 2008 roku zrealizowano kontrolę zaplanowaną I rozpoczętą w roku 2007 tj.:
Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo – prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby z uwzględnieniem stanu techniczno – sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostkę Policji zadań związanych z konwojowaniem osób w kontekście samowolnych oddaleń.
Skontrolowana jednostka: Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku – Kam.
Stwierdzone uchybienia:
- brak Szczegółowego Zakresu Zadań Sekcji Prewencji KPP w Skarżysku – Kam.,
- niezarejestrowanie Regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku – Kam. oraz brak w tym dokumencie zapisu regulującego pełnienie służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych,
- brak w Kartach opisu stanowiska pracy osób wyznaczonych do pełnienia służby w PDOZ zadań związanych z przyjmowaniem, nadzorowaniem i zwalnianiem osób osadzanych w PDOZ wynikających z Rozkazu Nr 7 KGP z 10.11.1994 r. w sprawie w sprawie wyposażenia i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w sprawie pełnienia służby przez policjantów w tych pomieszczeniach oraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie,
- niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,
- niewłaściwym wypełnianiu protokołów zatrzymania osoby.
Przyczyną powstania wyszczególnionych wyżej uchybień był brak przez funkcjonariuszy Policji dostatecznej wiedzy w zakresie sporządzania protokołów oraz niestaranne ich sporządzanie. Jednocześnie na powstanie powyższych przyczynił się brak właściwie sprawowanego nadzoru ze strony bezpośrednich przełożonych w kwestii prawidłowości sporządzania protokołów zatrzymania osoby, protokołów doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia, sposobu ewidencjonowania protokołów doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia i obiegu ww. dokumentów.
W aspekcie dokumentowania w KPP Skarżysko – Kam. czynności konwojowych przez OPI i służby kryminalne, zespół kontrolny nie wniósł istotnych zastrzeżeń, co do rzetelności dokumentowanych odpraw w Książkach (Zeszytach) odpraw do służby konwojowej OPI, pionu kryminalnego, Ogniwa Policji Sądowej.
Komendant Powiatowy Policji w Skarżysku Kamiennej został zobowiązany do:
- zarejestrowania Regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku – Kam. oraz uwzględnienie zapisu w § 13 „Zadania Sekcji Prewencji”: umieszczanie w PDOZ osób zatrzymanych, doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, nadzór nad tymi osobami, zwalnianie zatrzymanych (doprowadzonych w celu wytrzeźwienia) oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,
- uwzględnienia w Kartach opisu stanowiska pracy funkcjonariuszy pełniących służbę w PDOZ i wykonujących konwoje zadania wynikające z Rozkazu 7/94 KGP z 10.11.1994 r. w sprawie wyposażenia i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w sprawie pełnienia służby przez policjantów w tych pomieszczeniach i Rozkazu 2/95 KGP z 03.04.1995 r. w sprawie wykonywania przez policjantów służby konwojowej,
- opracowania trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia w przypadku doprowadzenia do izby wytrzeźwień w Kielcach, mającego na celu wyeliminowanie uchybień w zakresie zapoznania osób doprowadzonych z uprawnieniami, pokwitowania odbioru kopii protokołu i informacją dot. zwolnienia osoby po wytrzeźwieniu,
- wdrożenia skutecznego mechanizmu nadzoru nad sporządzaniem przez policjantów dokumentacji związanej z zatrzymaniem osób,
- zorganizowania szkolenia podległych funkcjonariuszy sporządzających protokoły zatrzymania osoby i protokoły doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia w zakresie prawidłowego ich wypełniania, jak również wyznaczenie i przeszkolenie osób funkcyjnych odpowiedzialnych za nadzór nad tą problematyką,
- przeprowadzenia czynności wyjaśniających zgodnie z art. 134i, pkt 4 ustawy z dnia 06.04.1990 r. o Policji, celem ustalenia osób odpowiedzialnych za brak protokołów zatrzymania,
- dokonania analizy dotychczasowego systemu dokumentowania odpraw do służby konwojowej w oddzielnych książkach OPS, OPI i Zeszycie odpraw do służby konwojowej pionu kryminalnego w kierunku prowadzenia jednej Książki..., wspólnej dla wszystkich komórek organizacyjnych KPP realizujących konwoje,
- przeprowadzenia szkolenia funkcjonariuszy pionu kryminalnego (sekcji kryminalnej, sekcji dochodzeniowo - śledczej, sekcji dw. z PG, podległych PP oraz dyżurnych KPP z Rozkazem 2/95 KGP z 03.04.1995 r. w sprawie wykonywania przez policjantów służby konwojowej,
- dostosowania dokumentacji służbowej związanej z prowadzeniem PDOZ do wymogu § 86 Załącznika Nr 2 Rozkazu 7/94 KGP z 10.11.1994 r. w sprawie wyposażenia i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w sprawie pełnienia służby przez policjantów w tych pomieszczeniach, w tym również prowadzenie Skorowidza zatrzymanych.
Wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym zostały zrealizowane.
IV. KONTROLE NIEZREALIZOWANE W 2008 ROKU
1. Ocena gospodarowania funduszem operacyjnym.
Kontroli nie zrealizowano w KPP Kazimierzy Wielkiej, KPP Pińczów i KPP Jędrzejów.
Przedmiotowa kontrola zostanie zrealizowana w pierwszym kwartale 2009 roku.
2. Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo-prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby, z uwzględnieniem stanu techniczno-sanitarnego i wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostki Policji zadań związanych z konwojowaniem osób, w kontekście samowolnych oddaleń.
Kontroli nie zrealizowano w KPP Pińczów.
Przedmiotowa kontrola zostanie zrealizowana w pierwszym kwartale 2009 roku.
Przyczynami niezrealizowania kontroli w roku 2008 było zaangażowanie kontrolerów w czynnościach sprawdzająco -wyjaśniających dotyczących pracy komisji ds. przyjmowania, sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania uzbrojenia i sprzętu techniczno – bojowego niestanowiącego własności Policji, realizowana kontrola doraźna w zakresie organizacji, nadzoru oraz trybu wykonywania zadań przez pion prewencji KPP w Sandomierzu oraz długotrwała absencja chorobowa kontrolera Wydziału.