Sprawozdanie z działalności kontrolnej za 2008 rok Wydziału Kontroli KWP Kielce - Kontrole - KWP w Kielcach

Biuletyn Informacji Publicznej

Sprawozdanie z działalności kontrolnej za 2008 rok Wydziału Kontroli KWP Kielce

                                                                       Kielce, dn. 27 stycznia 2009 r.

 

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE

 

z działalności kontrolnej prowadzonej w 2008 roku przez Wydział Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach.

 

 

 

I.             Organizacja Wydziału Kontroli KWP w Kielcach.

 

 

Wydziałem kieruje naczelnik, któremu podlegają policjanci i pracownicy korpusu służby cywilnej przydzieleni do zespołów, co przedstawia poniższa tabela.

 

 

L.p.

Nazwa komórki

Ilość zatrudnionych policjantów w zespole

 

Ilość zatrudnionych pracowników korpusu służby cywilnej
w zespole

1

Zespół kontroli ogólnopolicyjnej

4

0

2.

Zespół kontroli gospodarczo – finansowej

1

1 + 1 vacat

3.

Zespół audytu i analiz

2

0

4.

Zespół skarg

3

0

5.

Zespół ochrony pracy

1

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.           Liczba skontrolowanych podmiotów w 2008 r.

 

 

           Rodzaj          kontroli

 

 

 

        Liczba

Kompleksowa

Problemowa

Sprawdzająca

Doraźna

Ogółem

Czynności sprawdzająco-wyjaśniające

Przeprowadzonych kontroli

 

32

1

31

64

47

Skontrolowanych podmiotów

 

34

1

35

70

 

w wyniku kontroli:

Wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych

 

5

 

 

5

10

Wniosków skierowanych do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego

 

1

 

 

 

 

Skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych

 

 

 

 

 

 

Niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2008 rok

 

4

 

 

4

 

 

 

III.         Problematyka kontroli prowadzonych w 2008 roku z podziałem na rodzaj kontroli.

 

KONTROLE PROBLEMOWE

 

 

1.             Organizacja służby dyżurnej w jednostkach Policji – prawidłowość reakcji dyżurnych na zaistniałe wydarzenia.

 

Skontrolowane jednostki: KMP w Kielcach, KPP w Skarżysku-Kamiennej.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komendzie Miejskiej Policji
w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:

-     nieodnotowywanie zgłoszenia zdarzeń w rejestrach interwencji,

-     przełączanie rozmów w trakcie ich trwania do podległych KP, mimo                             iż interwencje powinny być załatwiane silami znajdującymi się w dyspozycji dyżurnego KMP,

-     duża różnica czasowa od wydania polecenia przez dyżurnego do rozpoczęcia interwencji,

-     duża rozpiętość czasowa pomiędzy zgłoszeniem a wykonaniem czynności procesowych, przede wszystkim oględzin miejsca zdarzenia,

-     brak przeprowadzenia oględzin w miejscach rozboju.

Osobami odpowiedzialnymi za powstanie powyższych uchybień byli dyżurni KMP w Kielcach oraz ich bezpośredni przełożeni.

W związku z ujawnionymi uchybieniami wniosków dyscyplinarnych nie  formułowano. We wnioskach pokontrolnych zobowiązano Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach do wyjaśnienia przyczyn uchybień oraz zwiększenia nadzoru zwierzchniego nad dyżurnymi.

Wnioski zostały zrealizowane.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komendzie Powiatowej Policji w Skarżysku Kamiennej stwierdzono następujące uchybienia:

-     brak adnotacji w rejestrze interwencji dotyczących dwóch  telefonicznych zgłoszeń o zdarzeniach,

-     jednostkowe przypadki zbyt ogólnikowych  zapisów  w  książce przebiegu służby.

 

Osobami odpowiedzialnymi za powstanie powyższych uchybień byli dyżurni KPP w Skarżysku Kamiennej oraz ich bezpośredni przełożeni.

W związku z ujawnionymi uchybieniami wniosków dyscyplinarnych nie  formułowano. We wnioskach pokontrolnych zobowiązano Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku Kamiennej do dokumentowania wszystkich zgłoszonych zdarzeń w RI zgodnie z Zarządzeniem Nr 1173 KGP z dnia 10.11.2004 roku w sprawie organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji oraz bardziej szczegółowego dokonywania wpisów w książce przebiegu służby zgodnie z §1 ust. 1 pkt 4 Załącznikiem nr 3 do Zarządzenia Nr 1173 KGP z dnia 10.11.2004 roku w sprawie organizacji służby dyżurnej w jednostkach organizacyjnych Policji.

Wnioski zostały zrealizowane.

 

2.             Ocena przestrzegania obowiązku sporządzania protokołów szkód, przesyłania dokumentacji szkodowych i ujmowania szkód w ewidencjach ze szczególnym uwzględnieniem problematyki szkód transportowych w latach  2006 – 2007.

 

Skontrolowane jednostki – KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim, Wydział Transportu KWP w Kielcach, Wydział Finansów KWP w Kielcach.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim stwierdzono następujące uchybienia:

-  brak prowadzenia ewidencji szkód jednostki użytkującej mienie (założono w trakcie trwania kontroli),

-  brak informacji, w zakresie konieczności wszczęcia postępowań szkodowych, na pisemne zgłoszenia kierujących pojazdami służbowymi o uszkodzeniach sprzętu transportowego,

-  przekraczanie terminów przesyłania protokołów szkód do Wydziału Finansów KWP w Kielcach,

-  przekraczanie terminów realizacji postępowań szkodowych bez występowania do wszczynającego postępowanie o przedłużenie terminu,

-  realizacja postępowań szkodowych z danego roku w roku następnym co skutkować może księgowaniem szkód nie w tym roku w którym szkody nastąpiły,

-  wykonywanie dokumentacji szkodowej z brakami formalnymi – brak dat, nie wypełnione wszystkie rubryki, brak zarejestrowania protokołów szkód itp.,

-  brak powierzenia pracownikom w zakresach czynności pełnego katalogu zadań realizowanych postępowań szkodowych,

-  niewystarczający nadzór służbowy ze strony osób nadzorujących problematykę szkód oraz kierownictwo jednostki.

 

Przyczyny powstania uchybień to zmiana obsady pracowników realizujących zadania związane z postępowaniami szkodowymi, niewystarczający nadzór służbowy, brak powierzenia pracownikom w zakresach czynności pełnego katalogu zadań realizowanych postępowań szkodowych, zaniedbania pracowników wykonujących postępowania szkodowe. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano.

Komendant Powiatowy Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim został zobowiązany do:

-  spowodowania odszukania wskazanych w protokole z kontroli pism informujących o uszkodzeniach pojazdów służbowych, podjęciu odpowiednich decyzji w tych sprawach,

-  wyeliminowania przypadków przekraczania terminów przesyłania protokołów szkód do Wydziału Finansów KWP Kielce.

-  polecenia osobom odpowiedzialnym, przestrzegania obowiązujących terminów realizacji postępowań szkodowych oraz pełne i prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkodowej,

-  wyjaśnienia powodów i przyczyn braku prowadzenia ewidencji szkód powstałych w użytkowanym przez KPP mieniu służbowym.

-  uzupełnienia zakresów czynności osób odpowiedzialnych, o zapisy dotyczące kompleksowego prowadzenia gospodarki szkodowej w jednostce, ponieważ dotychczasowe nie wyczerpują pełnego katalogu związanego ze szkodami,

-  wzmocnienia nadzoru służbowego nad problematyką szkodową poprzez wnikliwe analizowanie przedkładanych do podpisu dokumentów, polecić przeprowadzanie wyrywkowej kontroli postępowań szkodowych pod kątem ujawnionych uchybień.

 

Zgodnie z informacją Komendanta Powiatowego Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim wnioski zostały zrealizowane.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Wydziale Transportu KWP w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:

-  nieaktualne zakresy czynności, które nie wyczerpują pełnego katalogu realizowanych zadań związanych ze szkodami występującymi w służbowym sprzęcie transportowym,

-  nieaktualny i nie doprecyzowany „Szczegółowy zakresu zadań Wydziału Transportu KWP w Kielcach”.

Przyczyny powstania uchybień to zmiana zakresu zadań na stanowiskach pracy, brak unormowań w zakresach czynności pracowników wykonujących zadania z zakresu postępowań szkodowych.

 

Naczelnik Wydziału Transportu KWP w Kielcach został zobowiązany do:

-  uaktualnienia zakresu czynności policjantów i pracowników cywilnych zajmujących się problematyką szkód transportowych.

-  skorygowania i zaktualizowania „Szczegółowego zakresu zadań Wydziału Transportu KWP w Kielcach”.

-  dopilnowania, aby prowadzone w Wydziale Transportu ewidencje szkód były raz w kwartale porównywane i weryfikowane z rejestrem prowadzonym w zespole szkód Wydziału Finansów KWP w Kielcach.

 

Zgodnie z informacją Naczelnika Wydziału Transportu KWP w Kielcach wnioski zostały zrealizowane.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Wydziale Finansów KWP w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:

-  przekraczanie terminów przesyłania protokołów szkód do Wydziału Finansów KWP w Kielcach z podległych jednostek,

-  przekraczanie terminów realizacji postępowań szkodowych w jednostkach terenowych, bez występowania do wszczynającego postępowanie o przedłużenie terminu,

-  realizacja postępowań szkodowych z danego roku w roku następnym, co może skutkować księgowaniem szkód nie w tym roku, w którym szkody nastąpiły.

 

Przyczyny powstania uchybień to brak reakcji pracownika wykonującego zadania z zakresu postępowań szkodowych na występujące niedociągnięcia.

 

Naczelnik Wydziału Finansów KWP w Kielcach został zobowiązany do:

 

-  poinformowania wszystkich kierowników jednostek terenowych i naczelników wydziałów KWP o bezwzględnym przestrzeganiu terminu sporządzania protokołów szkód oraz terminu prowadzenia postępowań szkodowych zarówno w trybie zwykłym, jak i uproszczonym.

-  wprowadzenia bieżącego monitorowania terminów przesyłania protokołów szkód do wydziału finansów.

 

Zgodnie z informacją Naczelnika Wydziału Finansów KWP w Kielcach wnioski zostały zrealizowane.

 

3.             Przechowywanie, ewidencjonowanie i przekazywanie do użytkowania służbowej broni palnej w magazynach uzbrojenia.

 

Skontrolowana jednostka – Wydział Zaopatrzenia KWP w Kielcach.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

-  brak komisyjnego przyjmowania i sporządzania odpowiednich dokumentów materiałowych na przyjęcie  sprzętu uzbrojenia dostarczonego z jednostek Policji do magazynu uzbrojenia,

-  brak uregulowania na szczeblu KWP, trybu dokonywania „oceny stanu zabezpieczenia uzbrojenia”.

 

Przyczyny powstania uchybień to nieprawidłowa interpretacja przepisów.

 

Naczelnik Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach został zobowiązany do:

-  wprowadzenia zasady komisyjnego przyjęcia sprzętu dostarczanego z jednostek Policji, w tym z CSU KSP w Warszawie,

-  przedłożenia za pośrednictwem Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach nadzorującego sprawy logistyki, propozycji uregulowania w KWP w Kielcach stanu prawnego zagadnienia „ocena stanu zabezpieczenia uzbrojenia”.

Zgodnie z informacją Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach wnioski zostały zrealizowane.

 

4.             Ocena wybranych aspektów gospodarki transportowej.

 

Skontrolowana jednostka – KPP w Skarżysku – Kamiennej.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

 

-  nieuzasadnione zniszczenie przez specjalistę odpowiedzialnego za prowadzenie gospodarki transportowej, dokumentacji wydania kart Flota, która utraciła swoją ważność, co świadczy o braku archiwizowania dokumentacji służbowej,

-  przyznawanie dodatków zimowych do norm zużycia paliwa na pojazdy służbowe przez osobę formalnie do tego nie upoważnioną,

-  nie przestrzeganie przez kierujących pojazdami służbowymi zasady tankowania pojazdów każdorazowo do pełnego zbiornika,

-  nieprawidłowe dokumentowanie przez kierujących pojazdami służbowymi i dysponentów pojazdów, pracy służbowego sprzętu transportowego poprzez niezgodne z zasadami wypełnianie „Książek kontroli pracy sprzętu transportowego” oraz „Książek dyspozytora” tj. nieprawidłowe rozpisywanie tras jazd, brak podpisów osób korzystających z pojazdów służbowych oraz osób stwierdzających sprawność techniczną pojazdów, poprawianie zapisów poprzez przeprawianie, nieczytelnie wypełnianie rubryk, brak wypełnionych wszystkich rubryk w szczególności nazwisk osób korzystających z pojazdów oraz przebiegu kilometrów pojazdu, nie ewidencjonowanie w „Książce dyspozytora wszystkich wyjazdów oraz niezgodność zapisów z „Książkami pracy sprzętu transportowego”,

-  zlecanie zadań wykraczających poza obowiązki służbowe w zakresie wykonywania przy pojazdach służbowych obsług codziennych przez osobę do tego formalnie nie upoważnioną.

Stwierdzone w czasie kontroli uchybienia wynikają z niedokładnej i nieprecyzyjnej znajomości obowiązujących przepisów oraz niedokładnego wykonywania powierzonych zadań.

Komendant Powiatowy Policji w Skarżysku Kamiennej został zobowiązany do:

-  uzupełnienia zakresu czynności w karcie opisu stanowiska pracy specjalisty korpusu służby cywilnej o istotne elementy prowadzonej w jednostce gospodarki transportowej,

-  egzekwowania archiwizowania dokumentacji służbowej, która utraciła swoją aktualność,

-  przyznawania dodatków zimowych do norm zużycia paliwa na pojazdy służbowe zgodnie z obowiązującymi przepisami,

-  egzekwowania od kierujących pojazdami służbowymi przestrzegania tankowania do pełna zbiornika pojazdów w ostatnim dniu okresów rozliczeniowych,

-  egzekwowania od kierujących pojazdami służbowymi oraz dysponentów pojazdów prawidłowe prowadzenie „Książek kontroli pracy sprzętu transportowego” oraz „Książek dyspozytora”,

-  zlecenia wykonywania zadań wykraczających poza obowiązki służbowe w zakresie wykonywania przy pojazdach służbowych obsługi codziennej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Zgodnie z informacją Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku –  Kamiennej wnioski zostały zrealizowane.

 

Skontrolowana jednostka – Wydział Transportu KWP w Kielcach.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

-  nieaktualne „Karty opisu stanowisk pracy” w części dotyczącej zakresu czynności dla pracowników cywilnych zajmujących się gospodarką mpis,

-  rozbieżność w wewnętrznych przepisach KWP w zakresie ustalenia jednostek miary  w jakich należy prowadzić ewidencję główną materiałów pędnych i smarów ( litry, kilogramy ).

 

Przyczyną stwierdzonych w czasie kontroli uchybień była reorganizacja stanowiska pracy oraz brak konsekwencji przy tworzeniu i wydawaniu wewnętrznych przepisów w KWP w Kielcach.

Naczelnik Wydziału Transportu KWP w Kielcach został zobowiązany do:

-  uzupełnienia opisu zakresów czynności w kartach opisu stanowisk pracy pracowników cywilnych o elementy związane z powierzeniem czynności w zakresie realizacji zagadnień dotyczących tankowania pojazdów służbowych przy pomocy kart „Flota”,

-  przygotowania propozycji ujednolicenia w zakresie stosowania w ewidencji materiałowej odpowiednich jednolitych jednostek miary.

 

Wnioski pokontrolne w trakcie realizacji – „Wystąpienie pokontrolne” przesłane do Wydziału Transportu KWP w Kielcach w dniu 19.12.2008 r.

 

 

5.             Ocena sposobu prowadzenia gospodarki finansowej przez gospodarstwo pomocnicze o nazwie Ośrodek Wypoczynkowo – Szkoleniowy i Usług Hotelowych KWP w Kielcach z siedzibą w Sieli.

 

Skontrolowana jednostka – gospodarstwo pomocnicze KWP w Kielcach.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

-  zaległości urlopowe pracowników gospodarstwa.

 

Dyrektor Ośrodka Wypoczynkowo – Szkoleniowego i Usług Hotelowych KWP w Kielcach z siedzibą w Sieli został zobowiązany do:

-  opracowania oraz wdrożenia do realizacji w 2009 roku, planu wykorzystania przez pracowników gospodarstwa pomocniczego zaległych urlopów wypoczynkowych stosownie do art. 163 i art. 168 Kodeksu Pracy.

Wnioski pokontrolne w trakcie realizacji – „Wystąpienie pokontrolne” przesłane do realizacji w dniu 31.12.2008 r.

 

 

 

 

6.             Kontrola w zakresie obiegu dokumentacji kancelaryjno-biurowej o charakterze jawnym.

Skontrolowane jednostki – Wydział Kryminalny KWP w Kielcach, WPA KWP w Kielcach, KPP w Jędrzejowie, KPP w Opatowie.

Najczęściej powtarzające się uchybienia:

-     nierozliczenie pozycji w RDT w przypadku zmian kadrowych,

-     brak numeracji, nieczytelne kwitowanie odbioru poczty w książce doręczeń przesyłek miejscowych oraz brak daty odbioru korespondencji,

-     nieczytelne kwitowanie pobierania poczty i teczek przez pracowników,

-     brak informacji o bieżącej archiwizacji prowadzonej dokumentacji,

-     brak bieżącego rozliczenia liczb dziennika korespondencyjnego,

-     brak formularza spisu spraw w prowadzonych teczkach lub nieujmowanie w spisie wszystkich pozycji znajdujących się w teczce,

-     błędne nadawanie liczb dziennika na pismach wychodzących.

 

Osobami odpowiedzialnymi na stwierdzone podczas kontroli uchybienia były sekretarki poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych, a w przypadku sposobu postępowania z teczkami spraw oraz nadawania liczb dziennika pracownicy merytoryczni.

 

Formułowane wnioski :

-     podjęcie czynności zmierzających do rozliczenia teczek w RDT po byłych pracownikach,

-     prowadzenie jednego rejestru dzienników, książek ewidencyjnych i teczek w Sekcji Prewencji i Ruchu Drogowego,

-     zobowiązanie podległych pracowników do czytelnego kwitowania pobieranej poczty,

-     wprowadzenia numeracji poszczególnych pozycji oraz wpisywanie daty faktycznego odbioru przesyłek w książce doręczeń miejscowych.

 

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

 

7.             Przechowywanie, ewidencjonowanie i przekazywanie do użytkowania służbowej broni palnej. 

 

Skontrolowane jednostki: KMP w Kielcach oraz KP II KMP w Kielcach oraz Komenda Powiatowa Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.

 

Komenda Powiatowa Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.

 

Stwierdzone uchybienia:

-     dokonanie zmiany Decyzji Nr 26/2007 Komendanta Powiatowego Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim z dnia 07.03.2007 roku w sprawie szczegółowych zasad przechowywania broni palnej, kontroli oraz jej utrzymania… poprzez sporządzenie Aneksu do tej Decyzji, podczas gdy powinno to nastąpić w formie tego samego lub wyższego aktu prawnego, a co jednoznacznie reguluje Zarządzenie Nr 1144 Komendanta Głównego Policji z dnia 02.11.2004 roku w sprawie metod i form wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej,

-     potwierdzenie w toku czynności kontrolnych wstępnych ustaleń z czynności sprawdzająco – wyjaśniających związanych z zamachem samobójczym przy użyciu broni służbowej pracownika Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej, wskazujących na nieprawidłowe przechowywanie broni palnej we wspólnie użytkowanej szafie służbowej, co jest niezgodne z § 15 ust. 1 pkt 3 przywołanego wyżej Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów, niezdanie broni przez funkcjonariuszy SDŚ, w czasie wyjazdu służbowego na  zawody sportowe organizowane przez MSWiA, co koliduje z § 15 ust. 1 pkt 3 przywołanego wyżej Zarządzenia Nr 6/2000 KGP oraz niedostateczny nadzór sprawowany nad podległymi funkcjonariuszami przez Naczelnika Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej,

-     niezdawanie do depozytu, zdawanie z opóźnieniem lub pobieranie broni palnej z depozytu po kilku dniach służby przez funkcjonariuszy w związku z udaniem się na urlop, zwolnienie lekarskie, powrót z urlopu lub powrót ze zwolnienia lekarskiego,

-     brak w książkach broni depozytowej zapisów dotyczących godziny przyjęcia broni do depozytu oraz godziny pobrania broni po powrocie funkcjonariusza z urlopu czy zwolnienia lekarskiego,

-     występowanie błędów pisarskich w zapisach Książki wydawania broni z pododdziału występujących przy nadawaniu kolejnych liczb porządkowych oraz wykreślanie wpisów w Książce wydawania broni z pododdziału bez naniesienia przyczyny skreślenia oraz złożenia w tych przypadkach czytelnego podpisu osoby dokonującej skreślenia.

 

Stwierdzone uchybienia dotyczyły przede wszystkim postępowanie samych policjantów, którzy z opóźnieniem zdawali i pobierali broń z depozytu bądź też nie zdawali jej w ogóle. Przyczyn tego stanu rzeczy należy upatrywać w niedbalstwie, nieświadomości obowiązujących wymogów lub zapomnieniu funkcjonariuszy, jak również wynikającej stąd słabości nadzoru ich bezpośrednich przełożonych.

Ustalenia kontroli wskazują, iż zadania z zakresu przechowywania, ewidencjonowania i przekazywania do użytkowania służbowej broni palnej przez kierownictwo Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim, jak również odpowiedzialnych za tą problematykę funkcjonariuszy i ich bezpośrednich przełożonych realizowane są w sposób prawidłowy, zaś wskazane wyżej uchybienia mają charakter incydentalny i nie wpłynęły na ogólną, pozytywną ocenę tej problematyki.

 

Komendant Powiatowy Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim został zobowiązany do:

-     dokonania oceny stwierdzonych przez zespół kontrolny uchybień w postępowaniu funkcjonariuszy SDŚ oraz dyżurnych Zespołu Dyżurnych Referatu Sztabu Policji w kontekście odpowiedzialności służbowej,

-     anulowania Aneksu do Decyzji Nr 26/2007 i wydanie tego dokumentu we właściwej formie,

-     przeprowadzenia w poszczególnych komórkach organizacyjnych KPP szkolenia funkcjonariuszy KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim w zakresie przestrzegania przepisów Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 roku,

-     wyegzekwowania od wyznaczonych funkcjonariuszy zapisów w Książkach broni (depozytowej) dotyczących godziny przyjęcia broni do depozytu, godziny pobrania broni po powrocie funkcjonariusza z urlopu czy zwolnienia lekarskiego oraz prowadzenie dokumentacji w Książkach wydawania broni z pododdziału, Książkach broni (depozytowej) w sposób staranny i dokładny,

-     egzekwowania od podległych funkcjonariuszy raportów o umożliwienie przechowywania broni w pomieszczeniach Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zawierających aktualne dane posiadanej broni palnej w postaci: typ broni, jej seria i numer oraz ilość i rodzaj amunicji,

-     sprawdzenia aktualności wszystkich raportów policjantów dotyczących przechowywania broni w jednostce Policji pod kątem posiadanej jednostki broni palnej.

Wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym zostały zrealizowane.

KMP w Kielcach oraz KP II KMP w Kielcach.

Stwierdzone uchybienia:

-     przechowywanie broni służbowej policjantów we wspólnie użytkowanych szafach służbowych tj. wbrew zasadzie określonej §15 ust. 1 pkt 3 przywoływanego wyżej Zarządzenia nr 6/2000 KGP,

-     postępowania policjantów, którzy w związku z udaniem się na urlop, zwolnienie lekarskie z opóźnieniem zdawali i pobierali broń z depozytu lub też nie zdawali jej wcale, co narusza zasady wynikające z treści § 20 ust. 4 Zarządzenia nr 6/2000 KGP.

 

Przyczyną powstania uchybień był przede wszystkim niedostateczny nadzór kadry średniego szczebla kierowniczego – naczelników i kierowników komórek organizacyjnych poddanych kontroli, a także postępowanie samych policjantów.

             

Komendant Miejski Policji w Kielcach został zobowiązany do:

 

-     dokonania analizy i wyjaśnienia stwierdzonych przez zespół kontrolny uchybień w aspekcie nieprzestrzegania przez policjantów kontrolowanych komórek organizacyjnych KMP w Kielcach przepisu zawartego w § 20 ust. 4 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r. KGP i podjęcie działań naprawczych w tym zakresie,

-     podjęcia działań mających na celu dostosowanie warunków przechowywania broni palnej funkcjonariuszy przechowujących broń w szafach metalowych, do wymogu zawartego w § 15 ust. 1 pkt 3 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r.,

-     zmiany obowiązującej Decyzji Nr 11/2008 r. Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach w zakresie dostosowania jej do Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 roku i obowiązującej struktury Komendy Miejskiej Policji w Kielcach oraz wskazania miejsca przechowywania broni przez policjantów (przełożonych) KMP w Kielcach w przypadkach określonych w § 20 ust. 4 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP),

-     wyznaczenia w jednostkach i komórkach organizacyjnych KMP funkcjonariuszy sprawujących nadzór nad prawidłowym przechowywaniem i zabezpieczeniem broni palnej  przed jej utratą oraz ujęcie tego zadania w karcie opisu stanowiska pracy danego funkcjonariusza,

-     sprawdzenia i aktualizacji imiennych wykazów policjantów zobowiązanych do przechowywania broni w jednostce Policji wyszczególnionych w §16 ust. 2 Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 r.,

-     przeprowadzenia w poszczególnych jednostkach i komórkach organizacyjnych KMP w Kielcach szkolenia funkcjonariuszy w zakresie przestrzegania przepisów Zarządzenia Nr 6/2000 KGP z 16.05.2000 roku,

-     egzekwowania od wyznaczonych funkcjonariuszy przyjmujących broń depozytową dokładne, czytelne dokonywanie wpisów Książkach broni (depozytowej) zawierających w szczególności: godziny przyjęcia broni do depozytu, godziny pobrania broni po powrocie funkcjonariusza z urlopu czy zwolnienia lekarskiego oraz podpisy osoby wydającej i przyjmującej broń,

-     uregulowania kwestii wydawania broni funkcjonariuszy pełniących służbę w PDOZ KMP w Kielcach z szafy znajdującej się w pomieszczeniu dyżurnego,

-     egzekwowania od podległych funkcjonariuszy raportów dotyczących przechowywania broni w pomieszczeniach Komendy Miejskiej Policji w Kielcach, Komisariacie Policji II w Kielcach oraz innych podległych jednostkach, zawierających aktualne dane posiadanej broni palnej: typ broni, nr broni i ilości sztuk amunicji oraz sprawdzenie aktualności wszystkich raportów funkcjonariuszy KMP w zakresie wyrażenia zgody Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach na przechowywanie broni w jednostce Policji pod kątem posiadanej jednostki broni palnej.

 

Wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym zostały zrealizowane.

 

 

8.             Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo –  prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby z uwzględnieniem stanu techniczno – sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostkę Policji zadań związanych z konwojowaniem osób w kontekście samowolnych oddaleń.

 

Jednostki kontrolowane: KMP w Kielcach

 

Na chwilę sporządzania niniejszej informacji czynności kontrolne w KMP Kielce zostały zakończone i trwa sporządzanie protokołu z kontroli.

 

9.             Monitorowanie przez przełożonych efektywności pełnienia służby przez dzielnicowych w podległych jednostkach Policji pod kątem realizacji Zarządzenia nr 528 Komendanta Głównego Policji z dnia  6 czerwca 2007 roku w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego              i kierownika dzielnicowych.

 

Jednostki kontrolowane: Komendy Powiatowe Policji w Staszowie i Busku Zdroju. 

Stwierdzone uchybienia w KPP Staszów:

-     angażowanie dzielnicowych do konwojów i doprowadzeń,

-     formułowanie wniosków dotyczących dyslokacji służby, zamieszczanych w miesięcznych analizach stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,

-     naruszenie dyspozycji § 4 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18.10.2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów. Przerwy między poszczególnymi służbami nie były zachowane. Ponadto ujawniono rozbieżności pomiędzy grafikami służb a zapisami zawartymi w notatnikach służbowych  kontrolowanego.

 

Komendanta Powiatowego Policji w Staszowie zobowiązano do:

-     przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie stwierdzonych nieprawidłowości w zakresie planowania i pełnienia służby oraz w zależności od ustaleń wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec osób winnych zaniedbań,

-     rozważenia nagrodzenia dzielnicowych za wzorowe wywiązywanie się z nakładanych obowiązków dzielnicowego.

Przyczyną powstania uchybień był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych nad dzielnicowymi.

Wnioski zostały zrealizowane, przeprowadzono dwie rozmowy dyscyplinujące.

Stwierdzone uchybienia w KPP Busku-Zdroju:

Jedyne uchybienie dotyczyło  naruszenia dyspozycji § 15 ust.1 pkt 3 lit. a) Zarządzenia Nr 528 KGP z dnia 6.06.2007 roku w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych,             tj. angażowanie dzielnicowych  do konwojów  i doprowadzeń.

Wnioski zostały zrealizowane.

 

10.        Zgodność z przepisami sposobu przechowywania, ewidencjonowania               i wydawania broni palnej przyjętej w depozyt.

 

Jednostki kontrolowane: Wydział Dochodzeniowo – Śledczy KWP w Kielcach.

 

W wyniku kontroli ujawniono uchybienia polegające na:

 

-     nie ujęciu w zakresie zadań wydziału problematyki dotyczącej prowadzenia magazynu dowodów rzeczowych,

-     braku w karcie opisu stanowiska pracy naczelnika wydziału zadania dotyczącego sprawowania nadzoru nad magazynem dowodów rzeczowych,

-     nie opracowaniu na podstawie decyzji Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach nr 405/2007 z dnia 05.10.2007 roku dokumentu o powierzeniu mienia depozytariuszowi oraz umowy o odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie,

-     braku prawidłowego nadzoru przełożonych nad funkcjonowaniem magazynu dowodów rzeczowych oraz nad pracą depozytariusza,

-     braku realizacji stawianych w protokołach wniosków komisji inwentaryzacyjnej,

-     przechowywaniu przez depozytariusza dowodów rzeczowych zarejestrowanych pod jedną pozycją w kilku szafach,

-     przyjmowaniu przez depozytariusza od policjantów dowodów rzeczowych niewłaściwie zapakowanych, bez wymaganych metryczek oraz z niezgodnościami pomiędzy wykazem dowodów rzeczowych a przekazanymi dowodami,

-     nie występowaniu do właściwych sądów w celu uzyskania odpisów wyroków zawierających dyspozycje dotyczące postępowania z danym dowodem rzeczowym,

-     nie wypełnianiu przez depozytariusza rubryk wykazu dowodów rzeczowych zgodnie z ich treścią,

-     nie odnotowywaniu w księdze dowodów rzeczowych i wykazach dowodów rzeczowych miejsca przechowywania dowodów rzeczowych,

-     rejestrowaniu i przekazywaniu dowodów rzeczowych ze znacznym opóźnieniem,

-     niewłaściwym prowadzeniu księgi dowodów rzeczowych w zakresie wydawania dowodów rzeczowych z magazynu,

-     przechowywaniu kluczy do magazynu dowodów rzeczowych niezgodnie z obowiązującym zarządzeniem Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach.

 

Przyczyną stwierdzonych uchybień było niewłaściwe realizowanie zadań przez depozytariusza Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach oraz brak odpowiedniego nadzoru nad problematyką dowodów rzeczowych ze strony Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach. 

 

Sformułowano wnioski dyscyplinarne wobec depozytariusza i Naczelnika Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach oraz wnioski o charakterze naprawczym. Po zakończeniu kontroli w Wydziale Dochodzeniowo – Śledczym KWP  w Kielcach nastąpiła zmiana na stanowisku naczelnika. W wymaganym terminie p.o. Naczelnika poinformował o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych.

 

 

Jednostka kontrolowana: Wydział Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach.

 

W czasie kontroli ujawniono następujące uchybienia i nieprawidłowości:

 

-     brak szczegółowego zakresu zadań WPA KWP w Kielcach (brak zadań dotyczących przyjmowania i przechowywania broni oraz amunicji stanowiącej depozyt osób fizycznych i prawnych, a także zadań związanych z naliczaniem odpłatności za przechowywanie broni i amunicji),

-     niedobór amunicji gazowej w łącznej ilości 36 sztuk,

-     w magazynie depozytowym WPA KWP w Kielcach stwierdzono następujące nadwyżki amunicji w łącznej ilości 181 sztuk, tj.:

 

·           amunicji do broni myśliwskiej śrutowej, kaliber 12/70     -  58 sztuk,

·           amunicji do broni myśliwskiej śrutowej, kaliber 16/70     -  75 sztuk,

·           amunicji do broni myśliwskiej typ. Sztucer, kal. 8x57JR   - 4 4 sztuki,

·           amunicji do broni myśliwskiej typ. Sztucer, kaliber 30-06  - 4 sztuki,

 

-     nadwyżka 1 ręcznego miotacza gazu o poj. 0,75 ml.,

 

-     wydanie przez Naczelnika WPA KWP w Kielcach aktów prawnych bez upoważnienia (z naruszeniem § 4 i § 6 w związku z § 2 pkt 3 Zarządzenia nr 1144 Komendanta Głównego Policji  z dnia 02 listopada 2004 roku w sprawie wykonywania w Policji zadań w zakresie legislacji, pomocy prawnej i informacji prawnej) tj;

·           decyzji nr 1/2007 z dnia 28.03.2008 roku w sprawie zasad przechowywania służbowej broni palnej przydzielonej funkcjonariuszom i Wydziałowi do celów egzaminacyjnych oraz broni palnej osób fizycznych i prawnych, zgromadzonej w depozycie KWP w Kielcach. Decyzją tą wprowadził obowiązek przeprowadzania corocznej inwentaryzacji broni i amunicji znajdującej się w WPA KWP w Kielcach,

·            zarządzenia nr 2/2008 z dnia 26.06.2008 roku w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji broni i amunicji służbowej oraz (..............) broni osób fizycznych i prawnych zgromadzonej                  w magazynie depozytów,

-     Naczelnik WPA KWP w Kielcach podejmując decydując o przeprowadzeniu inwentaryzacji w miesiącu lutym i w miesiącu lipcu 2008 roku (w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w miesiącu lutym 2008 roku brak pisemnego polecenia) nie wyegzekwował od przewodniczących komisji inwentaryzacyjnych przedstawienia wyników i ewentualnych wniosków. W wyniku porównania stanu amunicji stwierdzonego w magazynie przez zespół kontrolny ze stanem wykazanym w protokole inwentaryzacji z dnia 08.07.2008 roku ujawniono niedobory amunicji myśliwskiej kaliber 24 – 80 sztuk i kal. 16/70 – 14 sztuk,

-     przekazania w dniu 04.09.2008 roku  do „Komisji do przyjmowania, sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania uzbrojenia i sprzętu techniczno – bojowego nie stanowiącego własności Policji” działającej na szczeblu KWP w Kielcach 222 sztuki amunicji myśliwskiej kalibru 12/70. W wyniku dalszych czynności ustalono, że w tej partii amunicji prawdopodobnie 204 sztuki były o kalibrze 12/70, natomiast 18 sztuk o kalibrze 16/70, oraz  84 sztuki amunicji kaliber 12/70 niewiadomego pochodzenia,

-     brak prawidłowego udokumentowania wydania amunicji z magazynu (w 13 przypadkach). Dotyczy to sytuacji, gdy dotychczasowy   właściciel sprzedał broń innej osobie. Nabywcy składali jedynie podpisy w książce ewidencji broni i amunicji, natomiast w umowach kupna – sprzedaży znajdują się zapisy dotyczące sprzedaży broni bez amunicji, lub sprzedaży broni z amunicją lecz bez określenia jej ilości. Powoduje to brak możliwości weryfikacji faktycznie wydanego depozytu i zgodności z zawartą umową,

-     przekazanie do archiwum Wydziału OIN KWP w Kielcach materiałów pomimo iż na stanie magazynu znajduje się należąca do właściciela amunicja,

-     opieszałe i nieskuteczne prowadzenie przez WPA KWP w Kielcach czynności zmierzających do zakończenia sprawy. Dotyczy to sytuacji gdy ustały już przyczyny przechowywania broni w magazynie WPA, a od dotychczasowego właściciela należy wyegzekwować oświadczenie woli odnośnie zniszczenia broni, przekazania na Skarb Państwa itd. Sytuacja taka powoduje zbędne przechowywanie broni w magazynie i poddawanie jej okresowym przeglądom i konserwacji.

 

Przyczyną stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości było niewłaściwe realizowanie zadań przez depozytariuszy Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach oraz brak skutecznego nadzoru nad kontrolowaną problematyką ze strony Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach.

 

Sformułowano wnioski dyscyplinarne wobec jednego depozytariusza i wobec Naczelnika Wydziału Postępowań Administracyjnych KWP w Kielcach oraz wnioski o charakterze naprawczym. W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami, w dniu 05.12.2008 roku Świętokrzyski Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach przesłał do Prokuratury Okręgowej w Kielcach zawiadomienie o możliwości zaistnienia czynu zabronionego określonego w art. 263 § 2 i 4 kk oraz art. 231 kk.

 

 

 

11.        Prawidłowość i zasadność stosowania kontroli operacyjnej przez komórki organizacyjne KWP w Kielcach.

 

Jednostki kontrolowane: Wydział Techniki Operacyjnej KWP w Kielcach oraz  Wydział dw. z Korupcją KWP w Kielcach.

Kontrola miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.

 

 

12.        Kontrola w zakresie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiana skarg.

 

Jednostki kontrolowane:  KPP w Sandomierzu i Staszowie.

 

Najczęściej powtarzające się uchybienia polegały na:

 

-     braku zapoznania się ze sprawozdaniami i wnioskami z przeprowadzonych postępowań skargowych przez koordynatorów skargowych oraz policjantów, których dotyczyły skargi.

-     udzielanie zbyt lakonicznych odpowiedzi skarżącym i nie odnoszenie się do wszystkich zarzutów zawartych w skargach.

 

Osobami odpowiedzialnymi na stwierdzone podczas kontroli uchybienia byli policjanci jednostek i komórek organizacyjnych, pełniący rolę koordynatorów skargowych. 

Formułowane wnioski:

-     w celu zapewnienia prawidłowego nadzoru nad problematyką skargową należy kontynuować realizację zasady wnikliwego prowadzenia postępowań wyjaśniających w sprawach skarg i prawidłowego reagowania na napływające sygnały o pracy policjantów podległej Panu Komendantowi jednostki.

-     wnioski wynikające z prowadzonych postępowań skargowych omawiać z podległymi policjantami.

 

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

13.        Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy oraz bhp i przestrzegania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego budynków Policji.

 

Jednostki kontrolowane: KPP w Jędrzejowie, KPP w Busku Zdroju oraz Sekcja AG Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach.

 

Komenda Powiatowa Policji w Jędrzejowie.

Stwierdzone uchybienia polegały na:

-     braku niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zadań służby bhp w związku  z czym nie są spełniane wymagania określone w  § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 2005 roku w sprawie postępowań w razie wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji / Dz. U. z 2005 r. nr 136; poz. 1150 /,

-     braku przeprowadzenia w terminie okresowych przeglądów konserwacyjno-technicznych gaśnic samochodowych zgodnie z obowiązującymi przepisami  i normami,

-     braku szkolenia okresowego z zakresu ochrony przeciwpożarowej,

-     nie dostosowaniu minimalnych wymogów w zakresie użytkowania narzędzi i urządzeń zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy / Dz. U. Nr 191 poz. 1596 z 2002r/,

-     braku normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy obiektu komendy.

 

Jedną z głównych przyczyn powstania uchybień był trwający remont i przebudowa Komendy oraz brak środków finansowych.

 

Komendanta Powiatowego Policji w Jędrzejowie zobowiązano do:

 

-     opracowania normatywu wyposażenia budynku Komendy w podręczny sprzęt gaśniczy,

-     przeprowadzenia przeglądu konserwacyjno-technicznego gaśnic samochodowych,

-     przeprowadzenia szkolenia okresowego z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

 

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

Komenda Powiatowa Policji w Busku Zdroju.

Stwierdzone uchybienia polegały na:

-     nie dostosowaniu minimalnych wymogów w zakresie użytkowania narzędzi i urządzeń zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy,

-     braku niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zadań służby bhp w związku  z czym nie są spełniane wymagania określone w  § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 lipca 2005 roku w sprawie postępowań w razie wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji,

-     braku przeprowadzenia w terminie okresowych przeglądów konserwacyjno-technicznych gaśnic samochodowych zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami,

-     niekompletnym oznakowaniu poziomych i pionowych dróg ewakuacyjnych,

-     ustaleniu normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy obiektu komendy,

-     uszkodzeniu urządzeń odymiających klatkę schodową,

-     braku aktualnej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego budynku Komendy.

 

Jedną z głównych przyczyn powstania uchybień był trwający remont i przebudowa Komendy oraz brak środków finansowych.

 

Komendanta Powiatowego Policji w Busku Zdroju zobowiązano do:

 

-     opracowania normatywu wyposażenia budynku Komendy w podręczny sprzęt gaśniczy,

-     przeprowadzenia przeglądu konserwacyjno-technicznego gaśnic samochodowych,

-     opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego budynku Komendy oraz zaznajomienia z nią policjantów i pracowników cywilnych,

-     oznakowania znakami graficznymi podręcznego sprzętu gaśniczego
i dróg ewakuacyjnych,

-     dokonania wymiany lub zlecenia naprawy urządzenia oddymiającego.

 

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

Sekcja AG Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach.

 

Stwierdzone uchybienia polegały na:

-     nie dostosowaniu minimalnych wymogów w zakresie użytkowania narzędzi i urządzeń zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy / Dz. U. Nr 191 poz. 1596 z 2002r/,

-     braku aktualnych szkoleń okresowych z zakresu bhp., oraz braku ocen ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,

-     braku szkoleń okresowych z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

 

Przyczyną powstania uchybień był niewłaściwy nadzór ze strony osób odpowiedzialnych za powyższą problematykę.

 

Naczelnika Wydziału Zaopatrzenia KWP w Kielcach zobowiązano do:

-     sporządzenia oceny stopnia ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy,

-     przeprowadzenia szkolenie okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.

 

Przeszkolono pracowników z zakresu bhp i ppoż. Powołano zespół do opracowania ocen ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.

 

14.        Ocena nadzoru nad pracą rzeczników dyscyplinarnych w Wydziale Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach.

 

W toku kontroli pozytywnie oceniono nadzór nad pracą rzeczników dyscyplinarnych oraz prowadzenie postępowań dyscyplinarnych. Stwierdzone uchybienia miały charakter formalny i incydentalny.

Naczelnika Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach zobowiązano do:

-     przedstawienia propozycji uwzględnienia w Regulaminie KWP w Kielcach zagadnień związanych z nadzorem nad rzecznikami dyscyplinarnymi,

-     przygotowania projektu decyzji precyzującej zagadnienia w zakresie uregulowania postępowań dyscyplinarnych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach.

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

15.        Stan realizacji badań profilaktycznych policjantów i pracowników Policji za 2007 rok.

 

Jednostki kontrolowane: KPP Skarżysko – Kamienna, KPP Starachowice, KPP Ostrowiec Św.

Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku-Kamiennej.

 

Stwierdzone uchybienia polegały na:

-     identycznym zakresie zadań i obowiązków w karcie opisu stanowiska pracy dwóch pracowników, co powodowało brak osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za ich realizację oraz brak wyraźnego podziału kompetencji,

-     zawarciu umów o pracę z siedmioma osobami, bez uzyskania przez pracowników, przed podjęciem pracy, orzeczeń z badań wstępnych,

-     braku zaświadczenia w aktach osobowych jednego pracownika i policjanta z badań profilaktycznych,

-     przystąpieniu do wykonywania obowiązków bez badania kontrolnego dziewięciu policjantów, które przebywały na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni,

 

Odpowiedzialność za brak wykonywania badań kontrolnych ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru na co komendantowi powiatowemu zwrócono szczególną uwagę.

W celu wyeliminowania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu analogicznych błędów w przyszłości, polecono Komendantowi:

-     wyznaczenie osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu medycyny pracy,

-     wzmożenie nadzoru w zakresie wykonywania badań profilaktycznych przez podległych policjantów i pracowników,

-     kierowanie nowo zatrudnionych osób na badanie wstępne, przed podjęciem przez nie pracy,

-     kierowanie na badania kontrolne osób przebywających na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni, oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji o powrocie osób do służby/pracy po zwolnieniu lekarskim.

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

Kontrola w Komendzie Powiatowej Policji w Starachowicach.

Stwierdzone uchybienia polegały na:

-     identycznym zakresie zadań i obowiązków w karcie opisu stanowiska pracy dwóch pracowników, co powodowało brak osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za ich realizację oraz brak wyraźnego podziału kompetencji,

-     przystąpieniu do wykonywania obowiązków bez badania kontrolnego 24 policjantów, które przebywały na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni.

Odpowiedzialność za brak wykonywania badań kontrolnych ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru na co komendantowi powiatowemu jako pracodawcy zwrócono szczególną uwagę.

W celu wyeliminowania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu analogicznych błędów w przyszłości, polecono Komendantowi:

-     wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu medycyny pracy,

-     kierowanie na badania kontrolne osób przebywających na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni, oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji o powrocie osób do służby/pracy po zwolnieniu lekarskim.

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

Kontrola w Komendzie Powiatowej Policji w Ostrowcu Św.

Stwierdzone uchybienia polegały na:

-     zawarciu umów o pracę z ośmioma osobami, bez uzyskania przez pracowników, przed podjęciem pracy, orzeczeń z badań wstępnych. 

-     przystąpieniu do wykonywania obowiązków bez badania kontrolnego 5 policjantów, które przebywały na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni.

Odpowiedzialność za brak wykonywania badań kontrolnych ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru. Przyczynami tej nieprawidłowości było, m.in. brak właściwego przepływu informacji o powrocie policjanta ze zwolnienia lekarskiego, pomiędzy kierownikami komórek organizacyjnych, Zespołem Kadr i Szkolenia, a ekspertem ds. Inspekcji KPP w Ostrowcu Św. 

 

W celu wyeliminowania przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia powstaniu analogicznych błędów w przyszłości, polecono  Komendantowi:

-     kierowanie nowo zatrudnionych osób na badanie wstępne, przed podjęciem przez nie pracy,

-     kierowanie na badania kontrolne osób przebywających na zwolnieniu lekarskim powyżej 30 dni, oraz zapewnienie właściwego obiegu informacji o powrocie osób do służby/pracy po zwolnieniu lekarskim.

Wnioski zawarte w wystąpieniach pokontrolnych zostały zrealizowane.

 

 

KONTROLE  DORAŹNE:

 

1.             Prowadzenie przez Policję działań poszukiwawczych osób zaginionych. 

 

Jednostka  kontrolowana:  Komenda Powiatowa Policji w Opatowie.

Stwierdzone uchybienia:

-     błędne oznaczanie kategorii osoby zaginionej oraz niekompletne wypełnianie zawiadomienia o zaginięciu osoby,

-     zastosowanie nieprawidłowego druku zawiadomienia o zaginięciu osoby,

-     brak notatek policjantów z realizowanych działań poszukiwawczych,                  a te które są sporządzane stanowią mała wartość merytoryczną,

-     brak próby uściślenia informacji zawartych w notatkach,

-     minimalny nadzór kierownictwa nad prowadzonymi postępowaniami, sprowadzający się jedynie do zapisu poleceń w karcie nadzoru bez późniejszego sprawdzenia czy zostały zrealizowane,

-     brak planu czynności poszukiwawczych przy poszukiwaniach I kategorii,

-     brak weryfikacji informacji uzyskanych i zgromadzonych w teczkach poszukiwań z dokumentacją powstałą w trakcie prowadzonego śledztwa w sprawie  czynu samobójczego,

-     brak oznaczenia klauzuli tajności na materiałach, w zbiorze których znajdowały się dokumenty oznaczone klauzulą zastrzeżone.

 

Wnioski i  zalecenia pokontrolne:

 

Komendant Powiatowy w Opatowie został zobowiązany do:

 

-     niezwłocznego  przeprowadzenia szkoleń policjantów z zakresu:

·          zarządzenia Nr 352 KGP  z 16 lipca 2003r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osób zaginionych oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby  o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok,

·           ustawy z dnia 22.01.1999r. o ochronie informacji niejawnych,

-     wdrożenia skutecznego mechanizmu nadzoru nad prowadzonymi sprawami poszukiwawczymi ze strony kierownictwa jednostki i bezpośrednich przełożonych osób realizujących czynności poszukiwawcze. Zwiększenia w tym zakresie roli i odpowiedzialności naczelnika Sekcji Kryminalnej,

-     wyeliminowania przypadków nieprawidłowej kwalifikacji kategorii osób poszukiwanych jako zaginionych i bez zbędnej zwłoki inicjowania działań poszukiwawczych z wykorzystaniem sił i środków koniecznych do skutecznej realizacji zadań wynikających z Zarządzenia  Nr 352 KGP  z 16 lipca 2003r.,

-     wprowadzenia jako zasady dokonywanie analizy materiałów ze sprawy poszukiwawczej celem wykorzystania w czynnościach procesowych,

-     wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec osób odpowiedzialnych za zaistniałe nieprawidłowości.

 

Przyczyną powstania uchybienia był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych, jak również nieznajomość przepisów przez policjantów zajmujących się kontrolowaną problematyką. 

 

Wnioski pokontrolne w trakcie realizacji.

 

2.             Zasady organizacji, nadzoru oraz trybu wykonywania zadań przez Sekcję Prewencji.

     

Jednostka  kontrolowana: Komenda Powiatowa Policji w Sandomierzu.

Stwierdzone uchybienia:

-     nieprawidłowy Zakres Zadań Sekcji Prewencji,

-     nieprawidłowe książki służby w podległych PP, 

-     brak zabezpieczenia i dokumentacji planistycznej trzech imprez masowych przeprowadzonych do dnia 19 listopada 2008 roku - meczy ligowych piłkarzy ręcznych „Wisły” Sandomierz, rozgrywanych w hali przy ul. Aleksandra Patkowskiego 2a w Sandomierzu,

-     nieprawidłowe dokonywanie wpisów stwierdzonych nieprawidłowości                     w prowadzeniu teczek rejonu służbowego na kartach nadzoru,

-     nieprawidłowe wpisywanie przez dzielnicowych do notatników służbowych zadań zleconych przez przełożonego i odnotowanych                    w kartach odpraw,

-     nieprawidłowe podstawy prawne Decyzji Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu  w sprawie realizacji czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz sposobu prowadzenia dokumentacji w sprawach o wykroczenia,                      

-     nieprawidłowe dokonywanie wpisów w książce odpraw jak również brak potwierdzeń zapoznawania się z nimi przez kierownictwo jednostki.

 

Przyczyną powstania uchybień był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych, jak również nieznajomość przepisów przez policjantów zajmujących się kontrolowaną problematyką.

 

Wystąpienie pokontrolne jest w trakcie opracowywania.

 

3.             Gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, wykorzystywanymi na potrzeby służbowe związane z realizacją zadań służb kryminalnych.

Kontrola miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.

 

4.             Zbadanie możliwości Grup ATK w zakresie prowadzenia oględzin na miejscu wybuchu, podłożenia i ujawnienia materiałów wybuchowych oraz zdarzenia noszącego cechy zamachu terrorystycznego. 

 

Kontrola miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.

 

5.             Efektywność współpracy z osobowymi źródłami informacji przy rozpoznawaniu pseudokibiców.

 

Kontrolę miała charakter niejawny. Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej, nie podlega publikacji.

 

KONTROLE  SPRAWDZAJĄCE

1.            Ocena prowadzonych postępowań regresowych w KWP w Kielcach w latach 2004 – 2005.

Czynności kontrolne zakończone w dniu 22.12.2008 r.

Protokół z kontroli w trakcie sporządzania.

 

Dodatkowo informuję, że w 2008 roku zrealizowano kontrolę zaplanowaną I rozpoczętą w roku 2007 tj.:

 

Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo – prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby z uwzględnieniem stanu techniczno – sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostkę Policji zadań związanych z konwojowaniem osób w kontekście samowolnych oddaleń.

 

Skontrolowana jednostka: Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku – Kam.

Stwierdzone uchybienia:

-     brak Szczegółowego Zakresu Zadań Sekcji Prewencji KPP w Skarżysku – Kam.,

-     niezarejestrowanie Regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku – Kam. oraz brak w tym dokumencie zapisu regulującego pełnienie służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych,

-     brak w Kartach opisu stanowiska pracy osób wyznaczonych do pełnienia służby w PDOZ zadań związanych z przyjmowaniem, nadzorowaniem i zwalnianiem osób osadzanych w PDOZ wynikających z Rozkazu Nr 7 KGP z 10.11.1994 r. w sprawie w sprawie wyposażenia i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w sprawie pełnienia służby przez policjantów w tych pomieszczeniach oraz prowadzenia dokumentacji w tym zakresie,

-     niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,

-     niewłaściwym wypełnianiu protokołów zatrzymania osoby.

Przyczyną powstania wyszczególnionych wyżej uchybień był brak przez funkcjonariuszy Policji dostatecznej wiedzy w zakresie sporządzania protokołów oraz niestaranne ich sporządzanie. Jednocześnie na powstanie powyższych przyczynił się brak właściwie sprawowanego nadzoru ze strony bezpośrednich przełożonych w kwestii prawidłowości sporządzania protokołów zatrzymania osoby, protokołów doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia, sposobu ewidencjonowania protokołów doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia i obiegu ww. dokumentów.

W aspekcie dokumentowania w KPP Skarżysko – Kam. czynności konwojowych przez OPI i służby kryminalne, zespół kontrolny nie wniósł istotnych zastrzeżeń, co do rzetelności dokumentowanych odpraw w Książkach (Zeszytach) odpraw do służby konwojowej OPI, pionu kryminalnego, Ogniwa Policji Sądowej.

Ponadto zespół kontrolny stwierdził, że dyżurni KPP w Skarżysku – Kam. nie w każdym przypadku odnotowywali w Książce przebiegu służby wysyłanie konwoju do AŚ, izby wytrzeźwień i dokumentowali powrót funkcjonariuszy po wykonaniu czynności, co jest sprzeczne z §104 Rozkazu 2/95 KGP z 03.04.1995 r. w sprawie wykonywania przez policjantów służby konwojowej.

 

Komendant Powiatowy Policji w Skarżysku Kamiennej został zobowiązany do:

-     zarejestrowania Regulaminu Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku – Kam. oraz uwzględnienie zapisu w § 13 „Zadania Sekcji Prewencji”: umieszczanie w PDOZ osób zatrzymanych, doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, nadzór nad tymi osobami, zwalnianie zatrzymanych (doprowadzonych w celu wytrzeźwienia) oraz prowadzenie dokumentacji z tym związanej,

-     uwzględnienia w Kartach opisu stanowiska pracy funkcjonariuszy pełniących służbę w PDOZ i wykonujących konwoje zadania wynikające z Rozkazu 7/94 KGP z 10.11.1994 r. w sprawie wyposażenia i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w sprawie pełnienia służby przez policjantów w tych pomieszczeniach i Rozkazu 2/95 KGP z 03.04.1995 r. w sprawie wykonywania przez policjantów służby konwojowej,

-     opracowania trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia w przypadku doprowadzenia do izby wytrzeźwień w Kielcach, mającego na celu wyeliminowanie uchybień w zakresie zapoznania osób doprowadzonych z uprawnieniami, pokwitowania odbioru kopii protokołu i informacją dot. zwolnienia osoby po wytrzeźwieniu,

-     wdrożenia skutecznego mechanizmu nadzoru nad sporządzaniem przez policjantów dokumentacji związanej z zatrzymaniem osób,

-     zorganizowania szkolenia podległych funkcjonariuszy sporządzających protokoły zatrzymania osoby i protokoły doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia w zakresie prawidłowego ich wypełniania, jak również wyznaczenie i przeszkolenie osób funkcyjnych odpowiedzialnych za nadzór nad tą problematyką,

-     przeprowadzenia czynności wyjaśniających zgodnie z art. 134i, pkt 4 ustawy z dnia 06.04.1990 r. o Policji, celem ustalenia osób odpowiedzialnych za brak protokołów zatrzymania,

-     dokonania analizy dotychczasowego systemu dokumentowania odpraw do służby konwojowej w oddzielnych książkach OPS, OPI i Zeszycie odpraw do służby konwojowej pionu kryminalnego w kierunku prowadzenia jednej Książki..., wspólnej dla wszystkich komórek organizacyjnych KPP realizujących konwoje,

-     przeprowadzenia szkolenia  funkcjonariuszy pionu kryminalnego (sekcji kryminalnej, sekcji dochodzeniowo - śledczej, sekcji dw. z PG, podległych PP oraz dyżurnych KPP z Rozkazem 2/95 KGP z 03.04.1995 r. w sprawie wykonywania przez policjantów służby konwojowej,

-     dostosowania dokumentacji służbowej związanej z prowadzeniem PDOZ  do wymogu § 86 Załącznika Nr 2 Rozkazu 7/94 KGP z 10.11.1994 r. w sprawie wyposażenia i zabezpieczenia technicznego pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w sprawie pełnienia służby przez policjantów w tych pomieszczeniach, w tym również prowadzenie Skorowidza zatrzymanych.

 

   Wnioski zawarte w wystąpieniu pokontrolnym zostały zrealizowane.

 

IV.        KONTROLE NIEZREALIZOWANE W 2008 ROKU

 

1.             Ocena gospodarowania funduszem operacyjnym.

Kontroli nie zrealizowano w KPP Kazimierzy Wielkiej, KPP Pińczów i KPP Jędrzejów.

Przedmiotowa kontrola zostanie zrealizowana w pierwszym kwartale 2009 roku.

 

2.             Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo-prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby, z uwzględnieniem stanu techniczno-sanitarnego i wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostki Policji zadań związanych z konwojowaniem osób, w kontekście samowolnych oddaleń.

 

Kontroli nie zrealizowano w KPP Pińczów.

Przedmiotowa kontrola zostanie zrealizowana w pierwszym kwartale 2009 roku.

 

Przyczynami niezrealizowania kontroli w roku 2008 było zaangażowanie kontrolerów w czynnościach sprawdzająco -wyjaśniających dotyczących pracy komisji ds. przyjmowania, sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania uzbrojenia i sprzętu techniczno – bojowego niestanowiącego własności Policji, realizowana kontrola doraźna w zakresie organizacji, nadzoru oraz trybu wykonywania zadań przez pion prewencji KPP w Sandomierzu oraz długotrwała absencja chorobowa kontrolera Wydziału.

 

 

 

 

 

 

 

Metryczka

Data publikacji : 04.03.2009
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Kielcach
Osoba udostępniająca informację:
Anna Zys Wydział Kontroli KWP Kielce
do góry