Sprawozdanie z działalności kontrolnej za 2007 rok Wydziału Kontroli KWP Kielce
z działalności kontrolnej prowadzonej w 2007 roku przez Wydział Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach.
- Kontrole problemowe – 27.
- Kontrole sprawdzające – 1.
- Kontrole doraźne – 14.
- Kontrole uproszczone – 2.
- Kontrole problemowe - 27.
- Kontrole sprawdzające – 1.
- Kontrole doraźne – 48.
- Kontrole uproszczone – 3.
- Komenda Miejska Policji w Kielcach.
- brak w aktach osobowych okresowych ocen policjantów, które winny być sporządzane raz do roku.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. We wnioskach pokontrolnych zobowiązano naczelnika Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach do zwiększenia nadzoru zwierzchniego nad komórką kadrową KMP w Kielcach poprzez organizowanie szkoleń i przypominanie o obowiązku sporządzania opinii i ocen oraz przeprowadzania wizytacji w celu niedopuszczania do powstanie nieprawidłowości w zakresie nieterminowego sporządzania opinii służbowych i ocen okresowych.
przez nich aktualnych badań lekarskich i psychologicznych raz na 5 lat zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4 Ustawy
z dnia 21.05.1999 r. o broni i amunicji i niewszczynaniu postępowań administracyjnych w sprawie o cofnięcie
pozwolenia na broń w związku z brakiem ww. dokumentów,
- braku krat w oknach pomieszczenia składnicy akt,
- zawilgoceniu ściany w części piwnicznej przylegającej bezpośrednio do magazynu broni depozytowej,
- niezabezpieczeniu drzwi wejściowych do magazynu broni zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu
MSWiA z dnia 03.04.2000 r.
Niewłaściwe zabezpieczenie pomieszczeń zostało usunięte przez Wydział Inwestycji i Remontów KWP w Kielcach.
3. Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg.
Kontrolę przeprowadzono w okresie od 09.03.2007 r. do 20.12.2007 r. w niżej wymienionych jednostkach organizacyjnych:
- Samodzielny Pododdział Prewencji Policji w Kielcach.
- Komenda Miejska Policji w Kielcach.
- Komenda Powiatowa Policji w Opatowie.
- Komenda Powiatowa Policji w Ostrowcu Św.
- Komenda Powiatowa Policji w Jędrzejowie.
- Komenda Powiatowa Policji we Włoszczowie.
- Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku – Kamiennej.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono, iż w Komendzie Powiatowej Policji w Skarżysku – Kamiennej nie została wyznaczona osoba do pełnienia obowiązków koordynatora skargowego. W wyniku realizacji wniosków pokontrolnych wymóg ten został spełniony.
W trakcie kontroli w KMP w Kielcach ujawniono przypadki przekroczenia ustawowego terminu rozpatrzenia skargi. Jeszcze przed rozpoczęciem kontroli komendant miejski przyjął rozwiązania organizacyjne i dyscyplinujące, które miały na celu wypełnianie wymogów ustawowych w kwestii przestrzegania terminów przy rozpatrywaniu skarg.
W pozostałych jednostkach Policji nie stwierdzono nieprawidłowości.
4. Organizacja służby dzielnicowych w jednostkach Policji.
Kontrolę przeprowadzono w okresie od 08.05.2007 r. do 29.06.2007 r. w niżej wymienionych jednostkach Policji:
- Komenda Powiatowa Policji w Busku – Zdroju.
- Komenda Powiatowa Policji w Staszowie.
- Komenda Powiatowa Policji w Kazimierzy Wielkiej.
W toku wykonywania czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
w KPP w Staszowie
- niewłaściwie sprawowany nadzór nad pracą dzielnicowych w zakresie realizacji procedury „Niebieska Karta” przez kierownika Posterunku Policji w Szydłowie,
- niepodejmowanie działań przez dzielnicowych w celu uzyskiwania informacji o sprawcach czynów karalnych.
w KPP w Busku – Zdroju
- nieterminowe sporządzanie dokumentacji z realizacji procedury „Niebieska Karta”,
- niepodejmowanie czynności przez policjantów w związku ze sporządzeniem „Niebieskiej Karty”
- niewłaściwe dokumentowanie przez przełożonych kontroli teczek zagadnieniowych prowadzonych przez dzielnicowych.
w KPP w Kazimierzy Wielkiej
- nieznajomość przez dzielnicowych przepisów określających postępowanie w sprawie przeprowadzania interwencji domowej wobec sprawców przemocy w rodzinie,
- niewłaściwie sprawowany nadzór nad pracą dzielnicowych w zakresie realizacji procedury „Niebieska Karta” przez naczelnika sekcji prewencji,
- niepodejmowanie działań przez dzielnicowych w celu uzyskiwania informacji o sprawcach czynów karalnych.
w zakresie realizacji procedury „Niebieskiej karty” oraz ponownego zapoznania policjantów z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Ponadto zobowiązano kierowników jednostek kontrolowanych do uaktywnienia dzielnicowych do pozyskiwania większej ilości informacji operacyjnych. Wystosowano także wniosek do Wydziału Prewencji KWP w Kielcach o rozważenie wprowadzenia w garnizonie świętokrzyskim sposobu oceny pracy dzielnicowych.
5. Ocena efektywności poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości.
Przedmiotową kontrolę problemową przeprowadzono w okresie od 23.08.2007 r. do 02.11.2007 r. następujących komórkach i jednostkach organizacyjnych:
- Wydziale Kryminalnym KWP w Kielcach.
- Komendzie Powiatowej Policji w Busku – Zdroju.
- Komendzie Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
- Komendzie Powiatowej Policji w Sandomierzu.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono nieprawidłowości polegające na:
W Wydziale Kryminalnym KWP w Kielcach:
- braku dokumentowania systematycznego aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,
- nieopracowywaniu materiałów operacyjnych otrzymywanych z Wydziału Techniki Operacyjnej KWP w Kielcach,
- braku systematycznych kwartalnych analiz materiałów zebranych w ramach teczki poszukiwań.
Przyczyną powstania tych uchybień była duża ilość prowadzonych spraw poszukiwawczych w ograniczonej liczbie pracowników oraz mała ilość dokonywanych kontroli teczek przez bezpośrednich przełożonych. Odpowiedzialność za to ponoszą policjanci prowadzący teczki poszukiwań, jak również nadzorujący pracę zespołu poszukiwań celowych i naczelnik wydziału. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano.
Opracowano do wdrożenia wnioski mające na celu poprawę skuteczności poszukiwań oraz polecono zwiększyć częstotliwość dokonywania kontroli teczek poszukiwań przez bezpośrednich przełożonych.
W KPP w Busku – Zdroju
- niesporządzaniu planów czynności poszukiwawczych oraz niedokonywaniu systematycznego aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,
- niepowiadamianiu organów paszportowych o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań osoby,
- powiadamianiu z dużym opóźnieniem organów administracji publicznej do spraw ewidencji ludności o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań,
- niedokumentowaniu rozmowy z osobą zatrzymaną w sprawie miejsca
i okoliczności ukrywania się oraz źródeł utrzymania w tym czasie,
- niedokonywaniu sprawdzeń informacji wynikających z posiadanych materiałów.
Przyczyną powstania tych nieprawidłowości był zbyt mały nadzór nad tą problematyką ze strony kierownictwa komendy. Ponadto przyczyną powstania tych nieprawidłowości był brak przeszkolenia w tym zakresie lidera zespołu. Odstąpiono od formułowania wniosków dyscyplinarnych.
W związku z powyższym opracowano do wdrożenia wnioski mające na celu poprawę skuteczności poszukiwań oraz polecono Komendantowi Powiatowemu Policji w Busku – Zdroju wzmożyć nadzór nad tą problematyką. W celu poprawy jakości pracy poszukiwawczej zobowiązano komendanta do skierowania lidera zespołu poszukiwań na kurs doskonalenia zawodowego w zakresie pracy operacyjnej.
W KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim
- niedokonywaniu ustaleń kontaktów przestępczych osób poszukiwanych,
- braku systematycznego aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,
- niepogłębianiu uzyskanych informacji od osobowych źródeł informacji o osobach poszukiwanych.
Przyczyną powstania tych nieprawidłowości był zbyt mały nadzór nad tą problematyką ze strony kierownictwa komendy oraz naczelnika sekcji, a także nadzorującego pracę zespołu. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano.
W związku z powyższym opracowano do wdrożenia wnioski mające na celu poprawę skuteczności poszukiwań oraz polecono Komendantowi Powiatowemu Policji w Ostrowcu Św. wzmożyć nadzór nad tą problematyką.
W KPP w Sandomierzu
- braku nadzoru ze strony naczelnika sekcji kryminalnej o czym świadczył brak egzekwowania od podległych policjantów realizacji wydanych im poleceń,
- braku potwierdzenia wprowadzenia podstawy prawnej poszukiwań do bazy KSIP,
- niedokonywaniu sprawdzeń kontaktów przestępczych poszukiwanego,
- braku aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,
- niepowiadamianiu organów paszportowych o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań,
- dużym opóźnieniu w powiadamianiu organów administracji publicznej właściwej ds. spraw ewidencji ludności o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań,
- niesporządzaniu notatki z rozmowy z poszukiwanym po jego zatrzymaniu,
- braku realizacji poleceń znajdujących się w karcie nadzoru, a wydanych przez przełożonych,
- braku współpracy z pionem prewencji,
- dokonaniu sprawdzenia miejsca zamieszkania poszukiwanego po 10 miesiącach od daty otrzymania podstawy prawnej poszukiwań,
- rażącej opieszałości w realizacji zleconych czynności przez Sąd Rejonowy i Wydział Kryminalny KWP w Kielcach.
W związku z powyższym zawnioskowano o wszczęcie wobec naczelnika sekcji kryminalnej KPP w Sandomierzu postępowania dyscyplinarnego. Ponadto taki sam wniosek skierowano wobec policjanta prowadzącego sprawy poszukiwawcze.
Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu polecono w związku z ujawnionymi nieprawidłowościami w toku kontroli wzmożyć osobisty nadzór, celem wyeliminowania w przyszłości podobnych przypadków. Sformułowano również wnioski naprawcze.
6. Ocena sposobu przechowywania w magazynach dowodów rzeczowych zabezpieczonych dla potrzeb postępowania karnego substancji niebezpiecznych.
Przedmiotową kontrolę problemową przeprowadzono w okresie od 14.12.2007 r. do 18.12.2007 r. obejmując 3 podmioty:
- Wydział Dochodzeniowo - Śledczy KWP w Kielcach.
- Komendę Powiatową Policji w Pińczowie.
- Komendę Powiatową Policji w Końskich.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono we wszystkich skontrolowanych jednostkach i komórce organizacyjnej nieprawidłowości polegające na:
- przechowywaniu substancji niebezpiecznych w magazynach dowodów rzeczowych Policji,
- braku w magazynie dowodów rzeczonych Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach gaśnic proszkowych.
Osobami odpowiedzialnymi za ujawnione uchybienia są kierownicy kontrolowanych podmiotów. W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami sformułowano wnioski naprawcze mające na celu usunięcie stwierdzonych uchybień, nie formułowano wniosków dyscyplinarnych.
7. Wykorzystanie urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń
w jednostkach Policji.
Kontrolą objęto w okresie od 18.09.2007 r. do 20.11.2007 r. 4 podmioty:
- Komendę Miejską Policji w Kielcach.
- Komendę Powiatową Policji w Opatowie.
- Komendę Powiatową Policji w Skarżysku – Kamiennej.
- Komendę Powiatową Policji we Włoszczowie.
Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych ujawniono niżej wymienione uchybienia:
w KMP w Kielcach i KPP we Włoszczowie
- pojedyncze przypadki opieszałości policjantów prowadzących postępowania w sprawach o wykroczenia przy realizacji czynności zleconych przez inne jednostki Policji w kraju.
- nieuzasadniona zwłoka przy przesyłaniu materiałów zarejestrowanych wykroczeń do jednostek Policji na terenie Polski w celu wykonania czynności z osobami zamieszkałymi na ich terenie.
Powstanie tych uchybień spowodowane było niewystarczającym nadzorem ze strony bezpośrednich przełożonych. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Polecono kierownikom jednostek kontrolowanych monitowanie do jednostek wykonujących czynności w ramach pomocy prawnej w przypadku braku informacji zwrotnej oraz wykonywania przez podległych policjantów niezwłocznie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych jednostek.
W Komendzie Powiatowej Policji w Opatowie i Skarżysku – Kamiennej nie ujawniono żadnych nieprawidłowości i uchybień.
8. Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo – prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby z uwzględnieniem stanu techniczno – sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostki Policji zadań związanych z konwojowaniem osób w kontekście samowolnych oddaleń.
Kontrolą w okresie od 27.11.2007 r. do czasu sporządzania sprawozdania objęto następujące jednostki organizacyjne:
- Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku – Kamiennej.
- Komenda Powiatowa Policji w Starachowicach.
- Komenda Powiatowa Policji w Sandomierzu.
W toku kontroli ujawniono nieprawidłowości polegające na:
W KPP w Sandomierzu
- nieprawidłowym wypełnianiu rubryk protokołu doprowadzenia osoby
w celu wytrzeźwienia oraz protokołu zatrzymania osoby,
- braku wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do przechowywania rzeczy osób chorych zakaźnie,
- braku pokoju lekarskiego,
- niesprawnej sygnalizacji dźwiękowej znajdującej się w pomieszczeniu dyżurnego.
Po zakończonej kontroli nie formułowano wniosków dyscyplinarnych. Osobami odpowiedzialnymi w ujawnione uchybienia i nieprawidłowości są policjanci bezpośrednio realizujący czynności w powyższym zakresie jak również kierownictwo jednostki. Polecono kierownikowi jednostki kontrolowanej opracowanie trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia i zatrzymania osoby. Zlecono również przeprowadzenie szkolenia dla funkcjonariuszy w zakresie prawidłowego wypełniania ww. protokółów. Zobowiązano komendanta powiatowego Policji do wyodrębnienia miejsca przeznaczonego do przechowywania rzeczy osób chorych zakaźnie.
Kontrola w KPP w Skarżysku – Kamiennej i Starachowicach w czasie sporządzania sprawozdania jest w prowadzeniu.
Kontrole sprawdzające
1. Ocena realizacji wniosków pokontrolnych zawartych w protokole kontroli kompleksowej przeprowadzonej w KPP w Starachowicach w IV kwartale 2006 r.
Kontrolą objęto w okresie od 19.11.2007 r. do 28.11.2008 r. Komendę Powiatową Policji w Starachowicach i podległe jej komisariaty ujawniając następujące nieprawidłowości:
30 dni zakończenia czynności,
- w czasie prowadzonych czynności wyjaśniających rzecznicy dyscyplinarni nie dążą do ustalenia wszystkich okoliczności w sprawie oraz nie dążą do ustalenia wszystkich osób winnych naruszenia dyscypliny służbowej,
- nie dokonano archiwizacji dokumentów jawnych w Sekcji Prewencji KPP i Komisariacie Policji w Brodach za okres 2006 r.,
- niewłaściwe prowadzenie dzienników korespondencyjnych przez komendanta komisariatu w Brodach,
- niewłaściwe dokumentowanie czynności operacyjnych przez policjantów sekcji kryminalnej,
- brak egzekwowania przez naczelnika sekcji kryminalnej wydanych przez siebie poleceń,
- opóźnienia w rozliczaniu przez policjantów odcinka „D” bloczków mandatowych,
- niewłaściwa organizacja sposobu dostępu do strefy bezpieczeństwa,
- prowadzenie podwójnej ewidencji wykonanych kopii dokumentów niejawnych,
- niesporządzanie przez policjantów KP w Wąchocku dokumentów niejawnych na stanowisku ODN,
- brak protokolarnego przekazywania jednostek i komórek organizacyjnych przy zmianach kadrowych,
- prowadzenie w KP w Brodach postępowań przygotowawczych przez policjantów ogniwa patrolowo – interwencyjnego,
- brak nadzoru ze strony komendanta Komisariatu w Brodach i Komisariatu Policji w Wąchocku nad pracą dochodzeniowo – śledczą,
- brak właściwego nadzoru ze strony komendanta KP w Brodach nad policjantami zajmującymi się prowadzeniem czynności w sprawach o wykroczenie.
Osobami odpowiedzialnymi za powstanie ujawnionych nieprawidłowości są kierownicy poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych.
W czasie sporządzania niniejszego sprawozdania trwa procedura zapoznania komendanta powiatowego Policji z protokołem, wobec powyższego nie zostało jeszcze sporządzone wystąpienie pokontrolne, w którym będą zawarte wnioski do realizacji dla kierownika jednostki kontrolowanej.
Kontrole doraźne
1. Ocena prowadzonych postępowań regresowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach w latach 2004 – 2005.
Kontrolę z powyższej problematyki przeprowadzono w okresie od 21.05.2007 r. do 26.06.2007 r. w Wydziale Finansów KWP w Kielcach.
W wyniku realizacji kontroli zostały ujawnione następujące nieprawidłowości:
- niewłaściwie prowadzone rejestry spraw, co uniemożliwia stwierdzenie na jakim etapie znajduje się postępowanie regresowe,
- przewlekłe prowadzenie postępowań regresowych,
- brak zachowania systematyczności w trakcie prowadzenia spraw, co powodowało nieściągalność należności dla Skarbu Państwa,
- przewlekłość dochodzenia należności w latach 2006 – 2007, wynikających z zawartych umów,
- brak skutecznego nadzoru nad Zespołem Szkód i Odszkodowań sprawowanego przez Zastępcę Głównego Księgowego KWP w Kielcach,
- niesprawowanie właściwego nadzoru nad zespołem księgowości w zakresie windykacji przez Głównego Księgowego KWP w Kielcach.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami sformułowano wnioski o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z: Głównym Księgowym KWP w Kielcach, Zastępcą Głównego Księgowego KWP w Kielcach, policjantem prowadzącym postępowania regresowe. Ponadto zobowiązano kierownictwo wydziału do prowadzenia okresowych kontroli rejestru regresów oraz akt postępowań regresowych, dokumentowania czynności kontrolno – nadzorczych.
2. Zasady przechowywania, użytkowania oraz postępowania z bronią palną przez policjantów KPP w Sandomierzu.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:
- nie dokonano inwentaryzacji broni palnej należącej do policjantów KPP w 2006 roku,
- brak nadzoru sprawowanego przez przełożonych w zakresie deponowania broni przez policjantów udających się na urlopy lub zwolnienia lekarskie,
- nieznajomość przez policjantów zarządzenia w sprawie przyznawania i przechowywania broni służbowej,
- niektórzy policjanci pełniący służbę w KPP nie posiadali na wyposażeniu broni służbowej,
- sporządzanie decyzji przez Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu w oparciu o nieaktualne podstawy prawne.
Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za stwierdzone nieprawidłowości odpowiedzialne jest kierownictwo komendy. Wobec powyższego przeprowadzono rozmowy dyscyplinujące z: Komendantem Powiatowym Policji w Sandomierzu, Naczelnikiem Sekcji Prewencji i Ruchu Drogowego oraz Naczelnikiem Sekcji Kryminalnej KPP w Sandomierzu wytykając im brak nadzoru.
Zobowiązano komendanta do przeprowadzenia szkolenia z podległymi policjantami celem zapoznania ich z obowiązującymi przepisami dotyczącymi sposobu przechowywania, pobierania i deponowania broni służbowej.
3. Przestrzeganie obowiązujących procedur postępowania przy doprowadzaniu osób do wytrzeźwienia przez policjantów.
Kontrolę przeprowadzono w okresie od 02.07.2007 r. do 21.08.2007 r.w następujących jednostkach:
- Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach.
- Komendzie Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.
- Komendzie Powiatowej Policji w Końskich.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:
W KMP w Kielcach
- niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,
- niezakreślanie informacji dotyczącej doprowadzonego,
- brak w protokołach informacji o zapoznaniu osoby doprowadzonej
w celu wytrzeźwienia o przysługujących mu prawach wynikających z art. 40 ust. 3a i ust. 6 pkt. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- brak podpisu osoby doprowadzonej na protokole potwierdzającego jego odbiór,
- stosowanie jednostronicowego druku MP – 35 protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia.
Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za powstałe nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą przełożeni sprawujący nadzór nad problematyką doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. Komendanta zobowiązano do wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za kontrolowaną problematykę zwiększenia z ich strony nadzoru służbowego. Ponadto polecono dokonać
z Dyrektorem Izby Wytrzeźwień w Kielcach uzgodnień w celu wdrożenia poprawnego trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
W KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim
- niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,
- niezakreślanie informacji dotyczącej doprowadzonego,
- brak w protokołach informacji o zapoznaniu osoby doprowadzonej
w celu wytrzeźwienia o przysługujących mu prawach wynikających z art. 40 ust. 3a i ust. 6 pkt. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwościi przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- brak podpisu osoby doprowadzonej na protokole potwierdzającego jego odbiór,
- stosowanie jednostronicowego druku MP – 35 protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,
- sporządzanie przy doprowadzeniu osoby w celu wytrzeźwienia dwóch protokołów: doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia i zatrzymania osoby.
Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za powstałe nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą przełożeni sprawujący nadzór nad problematyką doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. Komendanta zobowiązano do wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za kontrolowaną problematykę zwiększenia z ich strony nadzoru służbowego. Ponadto polecono dokonać
z Dyrektorem Izby Wytrzeźwień w Ostrowcu Świętokrzyskim uzgodnień w celu wdrożenia poprawnego trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia.
W KPP w Końskich
- brak wskazania w protokołach doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia precyzyjnej przesłanki doprowadzenia osoby do wytrzeźwienia,
- niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia
- niezakreślanie w protokołach informacji dotyczących doprowadzonego do wytrzeźwienia.
Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za powstałe nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą przełożeni sprawujący nadzór nad problematyką doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. Komendanta zobowiązano do wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za kontrolowaną problematykę zwiększenia z ich strony nadzoru służbowego. Ponadto polecono zorganizowanie szkolenia i ponownego zapoznania policjantów realizujących czynności związane z doprowadzaniem osób do wytrzeźwienia w PDOZ z przepisami prawnymi regulującymi tę problematykę.
4. Ocena gospodarowania funduszem operacyjnym przez komórki organizacyjne KWP w Kielcach.
Przedmiotową kontrolę doraźną zrealizowano w okresie od 01.03.2007 r. do 24.07.2007 r. obejmując 3 komórki organizacyjne KWP w Kielcach.
5. Użytkowanie broni palnej stanowiącej normatywne wyposażenie jednostki Policji, tj. karabinów, karabinków, pistoletów maszynowych i strzelb gładkolufowych.
Przedmiotową kontrolę doraźną zrealizowano w okresie od 05.09.2007 r. do 14.09.2007 r. we wszystkich komendach powiatowych (miejskiej) woj. świętokrzyskiego oraz w SPPP w Kielcach, Wydziale Konwojowym i Sekcji Antyterrorystycznej KWP w Kielcach.
W wyniku przeprowadzonej kontroli ujawniono następujące uchybienia:
- brak aktualnych wykazów policjantów uprawnionych do pobierania broni stanowiącej normatywne wyposażenie
jednostki,
- niestaranne prowadzenie książki wydawania broni do służby,
- niewłaściwe deponowanie kluczy od szaf z bronią.
Za powstanie ujawnionych uchybień odpowiedzialni są kierownicy komórek prewencji poszczególnych jednostek. Opracowano zalecenia w celu usunięcia ujawnionych w toku kontroli uchybień.
Polecono kierownikom komórek organizacyjnych wzmóc osobisty nadzór nad kontrolowaną problematyką.
Zobowiązano naczelnika sztabu Policji do dokonywania okresowych sprawdzeń sposobu przechowywania i użytkowania broni maszynowej i strzelb gładkolufowych w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji woj. świętokrzyskiego. Polecono również rozwiązanie problemu niewłaściwego deponowania kluczy od szaf z bronią.
6. Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oceny stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów służbowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach.
Kontrolą w okresie od 04.04.2007 r. do 21.09.2007 r. objęto niżej wymienione jednostki i komórki organizacyjne:
- SPPP w Kielcach.
- 19 Wydziałów KWP w Kielcach.
W toku kontroli ujawniono uchybienia formalne, które w trakcie kontroli zostały usunięte.
7. Ocena prowadzonych czynności wyjaśniających w sprawie podjętych działań przez KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim w zakresie zgłoszenia i odzyskania równowartości szkody powstałej w wyniku zdarzenia drogowego.
Kontrola została przeprowadzona w okresie od 16.07.2007 r. do 23.07.2007 r. w KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim w wyniku której ujawniono niżej wymienione nieprawidłowości:
- niezgłoszenie do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy szkody, powstałej w wyniku kolizji,
- nieprzeprowadzenie postępowania szkodowego,
- niesporządzenie protokołu szkód,
- zagubienia oryginałów dokumentów źródłowych tj. raportu policjanta kierującego pojazdem oraz notatki służbowej sporządzonej przez policjanta wykonującego czynności na miejscu zdarzenia.
W toku kontroli ustalono, że odpowiedzialnym za powstałe nieprawidłowości był Komendant Powiatowy Policji w Ostrowcu oraz naczelnik Wydziału Transportu KWP w Kielcach. Z uwagi na fakt, że ww. osoby odeszły na zaopatrzenie emerytalne przez zakończeniem kontroli odstąpiono od formułowania wniosków dyscyplinarnych.
Z uwagi na przedawnienie karania nie wnioskowano o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec innych osób.
8. Sposób prowadzenia gospodarki kasowej oraz terminowość odprowadzania na rachunek Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach środków finansowych pochodzących z mandatów karnych.
Kontrolą w okresie od 13.11.2007 r. do 22.11.2007 r. objęto następujące podmioty:
- Komendę Powiatową Policji w Końskich.
- Komendę Powiatową Policji w Staszowie.
- Komendę Powiatową w Skarżysku – Kamiennej.
We wszystkich trzech skontrolowanych jednostkach organizacyjnych ujawniono uchybienie polegające na:
- przekazywaniu środków pieniężnych z mandatów karnych gotówkowych nałożonych za popełnione wykroczenia przez cudzoziemców z opóźnieniem powyższej 7 dni.
Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Polecono osobom zajmującym się tą problematyką stosowanie poleceń znajdujących się w decyzji Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach, która nakłada wpłacenie pieniędzy z mandatów na konto w terminie 7 dni.
Kontrole w trybie uproszczonym
1. Poprawność zabezpieczenia przejazdu przez Kielce pociągu specjalnego z kibicami „Motor Lublin” w dniu 29.09.2007 r.
Kontrola została przeprowadzona w okresie od 02.10.2007 r. do 04.10.2007 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach w wyniku której ujawniono następujące nieprawidłowości:
- brak właściwego nadzoru przełożonych w związku działaniami związanymi z przejazdem pociągu specjalnego z kibicami,
- przygotowanie służb policyjnych KMP w Kielcach do działań dotyczących zabezpieczenia przejazdu pociągu specjalnego.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami odstąpiono od formułowania wniosków dyscyplinarnych. Osobami odpowiedzialnymi za ujawnione nieprawidłowości było kierownictwo KMP w Kielcach oraz służba dyżurna. Sformułowano wnioski naprawcze mające na celu nie dopuszczenie w przyszłości do powstania stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto zawnioskowano o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z 5 policjantami, którzy naruszyli dyscyplinę służbową w związku z realizacją czynności służbowych tj. Naczelnikiem Sztabu Policji KMP w Kielcach, dyżurnym KMP w Kielcach oraz 3 policjantami realizującymi czynności na miejscu zdarzenia.
2. Postępowanie o zamówienia publiczne na zakup kamizelek kuloodpornych dla jednostek Policji w latach 2004 – 2006.
Kontrola została przeprowadzona w okresie od 11.12.2007 r. do 18.12.2007 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach i Wydziale Zaopatrzenia KWP w Kielcach.
W toku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości ani uchybień.
Kierownicy jednostek organizacyjnych w wyznaczonym terminie poinformowali o sposobie realizacji wniosków wskazanych w sprawozdaniu.
Na podstawie przedstawionego wyżej zestawienia, należy stwierdzić, że Wydział Kontroli zrealizował wszystkie zaplanowane na 2007 rok kontrole. Ponadto przeprowadzono poza planem 15 kontroli w tym 14 doraźnych oraz 1 kontrolę w trybie uproszczonym.
W ich wyniku oprócz wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych wnioskowano o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z 12 osobami, które naruszyły dyscyplinę służbową.