Sprawozdanie z działalności kontrolnej prowadzonej w 2010 r. przez Wydział Kontroli KWP w Kielcach

„ZATWIERDZAM”                                                             Kielce, dn. 20 stycznia 2011 r.

 

 

TK – MK – 091/1/11                                                     

 

                                SPRAWOZDANIE

             z działalności kontrolnej prowadzonej w 2010 roku

   przez Wydział Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach.

 

 

 

  1. ORGANIZACJA WYDZIAŁU KONTROLI KWP W KIELCACH.

 

 

Wydziałem kieruje naczelnik, któremu podlegają policjanci i pracownicy korpusu służby cywilnej przydzieleni do zespołów, co przedstawia poniższa tabela.

 

 

 

L.p.

Nazwa komórki

Ilość etatów policyjnych

Ilość etatów cywilnych

1

Zespół kontroli ogólnopolicyjnej

5 ( w tym 2 vacaty)

0

2.

Zespół kontroli gospodarczo – finansowej

1

1 ( w tym 1 vacat)

3.

Zespół audytu i analiz

2

0

4.

Zespół skarg i wniosków

3

0

5.

Zespół ochrony pracy

0

3

 

 

 

W 2010 roku z Wydziału Kontroli KWP w Kielcach odeszły 2 osoby, a w ich miejsce przyszli funkcjonariusze, którzy wymagali wdrażania do działalności kontrolnej. Na długotrwałym zwolnieniu chorobowym przebywa 1 osoba. Stan etatowy Wydziału Kontroli wynosi 15 + 1 osób (w tym 3 wakaty).

 

 

  1. SPOSÓB PLANOWANIA KONTROLI

 

Przed przystąpieniem do opracowania Planu Kontroli na 2010 rok każdemu z kontrolerów przedstawiono listę propozycji 52 tematów kontroli podzielonych na zagadnienia tj. prewencyjne, kryminalne, sztabowe, logistyczne oraz kadrowe. Propozycja tematów kontroli powstała na podstawie wskazań naczelników wydziałów KWP w Kielcach oraz tematów zawartych w zestawieniach przekazywanych corocznie z Biura kontroli KGP do oceny naczelników wydziałów kontroli w kraju. Spośród przedstawionych tematów każdy z kontrolerów w wyniku indywidualnej oceny dokonał wyboru najważniejszych jego zdaniem tematów, które niosły za sobą ryzyko powstania nieprawidłowości w Policji przyporządkowując mu określoną liczbę punktów, tworząc w ten sposób własną listę rankingową. Na podstawie list rankingowych poszczególnych kontrolerów opracowana została zbiorcza lista proponowanych tematów kontroli. Na tej podstawie powstał projekt planu Kontroli Wydz. Kontroli na 2010 rok. Następnie poszczególni kontrolerzy odpowiedzialni za kontrolowane zagadnienia przedstawili propozycje jednostek/komórek organizacyjnych mających być poddane kontroli. Opracowany w ten sposób projekt Planu Kontroli na 2010 rok został skonsultowany z Zastępcami Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach, a następnie po uwzględnieniu ich propozycji przedstawiony do akceptacji Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach.

Ponadto w rocznym Planie Kontroli Wydziału Kontroli KWP w Kielcach zostały ujęte dwa tematy centralnie koordynowane przez KGP.

III.LICZBA SKONTROLOWANYCH PODMIOTÓW W 2010 R.

 

 

 

 

           Rodzaj          kontroli

 

 

 

        Liczba

Kompleksowa

Problemowa

Sprawdzająca

Doraźna

Centralnie koordynowane

Przeprowadzonych kontroli

0

13

0

0

3

Kontroli rozpoczętych w 2009,

a zakończonych w 2010 roku

0

1

0

0

-

w wyniku kontroli:

Wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych

Nie kierowano

Wniosków skierowanych do prokuratury w celu wszczęcia postępowania przygotowawczego

Nie kierowano

Skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych

Nie kierowano

Niezrealizowanych kontroli zaplanowanych na 2010 rok

0

0

0

0

0

 

 

 

 

  1. PROBLEMATYKA KONTROLI PROWADZONYCH W 2010 ROKU Z PODZIAŁEM NA RODZAJ KONTROLI.

 

 

KONTROLE PROBLEMOWE – wynikające z Planu Kontroli na 2009 rok, które zakończono w 2010 roku

 

  1. Sposób pełnienia służby w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych w Komendzie Powiatowej Policji w Końskich, prowadzenie dokumentacji związanej z zatrzymaniem i osadzaniem osób w PDOZ oraz nadzór nad kontrolowaną problematyką sprawowany przez przełożonych.

 

Jednostka kontrolowana: KPP w Końskich

Kontrolę przeprowadzono w okresie grudzień 2008 rok – styczeń 2009 rok.

Rodzaj kontroli – problemowa.

Czas trwania kontroli: 26 dni.

Kontrolą objęto okres:

  • w zakresie prowadzonej dokumentacji –  od 1 października 2009 do 13 grudnia 2009 roku,
  • w zakresie prowadzonych szkoleń – od 1 stycznia 2008 do 13 grudnia 2009 roku.

Kryteria stosowane podczas kontroli: legalność i rzetelność.

Pozytywnie oceniono:

 

  1. Przestrzeganie ustawowego czasu zatrzymania osób zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia.
  2. Właściwie określanie podstawy prawnej przy zatrzymaniu osoby.
  3. Prawidłowe dokumentowanie przesłanek, na podstawie których osoby nietrzeźwe doprowadzano do wytrzeźwienia do PDOZ.
  4. Każdorazowe podejmowanie decyzji przez dyżurnych KPP o przyjęciu osoby nietrzeźwej do wytrzeźwienia, zgodnie z delegacją Komendanta Powiatowego w tym zakresie.
  5. Przeprowadzanie badań lekarskich osób zatrzymanych (tylko w uzasadnionych przypadkach) i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia (obligatoryjnie) przed osadzeniem w PDOZ.

 

Do uchybień stwierdzonych w wyniku kontroli zaliczyć należy:

 

  1. Rozbieżności w zapisach protokołu zatrzymania osoby, gdzie widnieje zapis, iż zatrzymany to Henryk B. oraz wKsiążce osób zatrzymanych KPP Końskie 2009 (RDT 1/09, KZ-594/09, poz. 6), gdzie zapisano, że zatrzymany to Edward B.,
  2. Rozbieżności w zapisach protokołu zatrzymania osoby Stanisława K. i zapisach Książki osób zatrzymanych KPP Końskie 2009 (RDT-1/09, KZ-581/09, poz. 4) ze stanem faktycznym, z których wynika, że zatrzymanego przekonwojowano do AŚ. W rzeczywistości zatrzymany przebywał w PDOZ,
  3. Dowolność w ilości wypełnianych kwitów depozytowych, nieprzekazywanie ich osobom zatrzymanym, jak również niedołączanie kwitów depozytowych do dokumentacji związanej z zatrzymaniem osoby zgodnie z § 6 ust. 4 Zarządzenia Nr 1061 Komendanta Głównego Policji z 02.09.2009 r.,
  4. Niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,
  5. Niewypełnianie wszystkich elementów protokołu zatrzymania osoby w celu wytrzeźwienia,

Odpowiedzialność za powstanie nieprawidłowości ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru.

 

Komendanta Powiatowego Policji w Końskich zobowiązano do:

 

  1. Wyjaśnienia rozbieżności w zapisach protokołu zatrzymania osoby, gdzie widnieje zapis, iż zatrzymany to Henryk B. oraz wKsiążce osób zatrzymanych KPP Końskie 2009 (RDT 1/09, KZ-594/09, poz. 6), gdzie zapisano, że zatrzymany to Edward B.,
  2. Opracowania i wdrożenia skutecznego mechanizmu nadzoru nad sporządzaną przez policjantów KPP w Końskich dokumentacją związaną z zatrzymaniem osoby i doprowadzeniem osoby w celu wytrzeźwienia ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich kompletność (§ 6 ust. 4 Zarządzenia Nr 1061 KGP z 02.09.2009 r.), prawidłowe sporządzanie oraz właściwe pouczanie osób o przysługujących uprawnieniach,
  3. Dokumentowania przeprowadzenia kontroli wyposażenia pomieszczenia oraz poprawności działania znajdujących się w nim urządzeń, w tym urządzeń wpływających na poziom bezpieczeństwa osób przebywających w pomieszczeniu zgodnie z § 29 Zarządzenia Nr 1061 KGP z 02.09.2009 r.,
  4. Bezwzględnego przestrzegania obowiązku przeprowadzania badań lekarskich u osób zatrzymanych w przypadkach określonych w Rozporządzeniu MSWiA z 21.06.2002 r. w sprawie badań lekarskich osób zatrzymanych przez Policję oraz z § 6 Regulaminu pobytu osób umieszczonych w PDOZ osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia, stanowiącego załącznik do Rozporządzenia MSWiA z dnia 13.10.2008 r., w sprawie pomieszczeń w jednostkach organizacyjnych Policji przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz regulaminu pobytu w tych pomieszczeniach,
  5. Stosowania właściwego trybu postępowania z Kwitami depozytowymi w kwestii ilości sporządzanych egzemplarzy, poprawnego wypełniania tego dokumentu oraz włączania Kwitów depozytowych do dokumentacji przechowywanej w PDOZ w myśl § 6 ust. 4 Zarządzenia Nr 1061 KGP z 02.09.2009 r.,
  6. Przestrzegania procedur zawartych w § 18 Zarządzenia Nr 1061 Komendanta Głównego Policji z 02.09.2009 r., przy przyjmowaniu osób do PDOZ KPP Końskie,
  7. Spowodowania sprawdzania osób w PDOZ zgodnie z § 28 Zarządzenia Nr 1061 Komendanta Głównego Policji z 02.09.2009 r., i  dokumentowania tego zgodnie z § 28 ust. 5 ww. Zarządzenia,
  8. Spowodowania zwiększenia nadzoru bezpośrednich przełożonych sprawujących nadzór nad kontrolowaną problematyką,
  9. Zorganizowania na terenie KPP w Końskich dodatkowego szkolenia w zakresie BHP dla policjantów wykonujących zadania związane z zatrzymywaniem i doprowadzaniem osób, pełniących służbę w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, sprawujących nadzór nad ww. czynnościami w jednostkach Policji woj. świętokrzyskiego w porozumieniu z Naczelnikami Wydziału Kontroli, Wydziału Kadr i Szkolenia oraz Wydziału Prewencji KWP w Kielcach

 

Wnioski zostały zrealizowane.

.

Uzyskane efekty ze zrealizowanej kontroli:

  1. Poprawa efektywności funkcjonowania kontrolowanego podmiotu (Wydziału Prewencji KPP w Końskich – policjantów pełniących służbę w PDOZ, policjantów doprowadzających do PDOZ),
  2. Usprawnienia stosowania procedur przy przyjęciu osób do PDOZ,
  3. Prawidłowe sporządzanie dokumentacji związanej z doprowadzeniem do PDOZ osób zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia,
  4. Poprawa sprawowanego nadzoru przez bezpośrednich przełożonych w zakresie kontrolowanej problematyki,
  5. Przestrzeganie praw osób zatrzymanych i doprowadzonych do PDOZ.

 

 

KONTROLE PROBLEMOWE – wynikające z Planu Kontroli za 2010 rok.

 

  1. Ocena wypełniania druku statystycznego Stp 3 w jednostkach Policji.

 

Skontrolowane jednostki: Komisariat I Policji Komendy Miejskiej Policji w Kielcach.

 

Koszty kontroli: nie było.

Kontrolę przeprowadzono w I kwartale 2010 roku.

Rodzaj kontroli – problemowa.

Kontrolą objęto okres od 1 czerwca do 31 grudnia 2009 roku.

Czas trwania kontroli 22 dni.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komisariacie I Policji Komendy Miejskiej Policji w Kielcach stwierdzono następujące uchybienia:

  1. Brak stosownej dokumentacji wymaganej dla akt kontrolnych śledztwa tj:
  2. kart nadzoru w analizowanych aktach,
  3. planu czynności śledczych, jak również brak pisemnych wytycznych prokuratora nadzorującego – dotyczy akt kontrolnych postępowań przygotowawczych prowadzonych w formie śledztwa powierzonego w całości do prowadzenia przez Wydział Kryminalny KP I w Kielcach,
  4. wymaganych formularzy sprawdzająco-rejestracyjnych oraz wydruków z bazy KSIP sprawdzeń lub rejestracji – akta kontrolne 25 postępowań,
  5. w 6 przypadkach ujawniono nieterminowe sporządzenie wymaganych formularzy KSIP,
  6. wykazu dowodów rzeczowych oraz postanowienia w przedmiocie dowodów rzeczowych,
  7. adnotacji depozytariusza o przyjęciu dowodów rzeczowych do magazynu lub potwierdzenia przekazania dowodów rzeczowych do prokuratury lub wydania osobie uprawnionej – akta kontrolne 15 postępowań,
  8. Przechowywanie dowodów rzeczowych w magazynie dowodów rzeczowych KP I pomimo zarządzeń prokuratorskich o przekazaniu ich do dyspozycji właściwego sądu – ujawniono 7 przypadków.
  9. Nieprawidłowe wypełnianie druków statystycznych poprzez wpisywanie błędnych symboli. Ponadto występowały skreślenia, przeprawiania lub korektorowania co sprawiało, że były one nieczytelne i brak było możliwości jednoznacznego stwierdzenia jaki symbol znajduje się w konkretnej rubryce. Stwierdzono 7 przypadków nieprawidłowo sporządzonych druków Stp – 1 oraz 6 przypadków Stp – 2 i 9 przypadków Stp-3. Wpisane symbole w wymienionych drukach były niezgodne ze stanem faktycznym, udokumentowanym w aktach kontrolnych.
  10. Nieterminowe rozliczanie statystyczne wszczętych i zakończonych spraw -  opóźnienia wynosiły od jednego miesiąca do czterech miesięcy.
  11. Nieprawidłowego wypełniania rejestru spraw dochodzeniowych.

 

Przyczynami stwierdzonych uchybień były:

  1. Duża liczba młodych funkcjonariuszy posiadających małe doświadczenie
    w pracy dochodzeniowo-śledczej,
  2. Braki przeszkoleń specjalistycznych w zakresie prowadzenia postępowań przygotowawczych,
  3. Braki w wiedzy na temat obowiązujących przepisów i małe zaangażowanie
    w samokształcenie się funkcjonariuszy,
  4. Niedostateczny nadzór ze strony bezpośrednich przełożonych nad pracą podległych funkcjonariuszy, a przede wszystkim nad pracą funkcjonariuszy najmłodszych wiekiem i stażem nie posiadających wystarczającej wiedzy na temat pracy dochodzeniowo-śledczej do samodzielnego prowadzenia postępowań przygotowawczych,
  5. Duża rotacja kadry kierowniczej jednostki oraz funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze,
  6. Małe zaangażowanie w pracy i brak usystematyzowanych planowych działań przy realizacji czynności w prowadzonych sprawach

Komendanta KP I KMP w Kielcach zobowiązano do:

  1. Wyeliminowania z dotychczasowej praktyki dokonywanie wszelkiego rodzaju poprawek na drukach statystycznych Stp oraz formularzach KSIP przez sporządzających je funkcjonariuszy oraz zorganizowania szkolenia dla funkcjonariuszy zajmujących się prowadzeniem postępowań               przygotowawczych w zakresie prawidłowego i terminowego sporządzania               druków statystycznych Stp i formularzy KSP.
  2. Zobowiązania podległych funkcjonariuszy wszczynających postępowania przygotowawcze do przekazywania całości materiałów z formularzami rejestrującymi  osobie dokonującej rejestracji postępowań w celu prawidłowego wpisu niezbędnych danych w Rejestrze Śledztw
    i Dochodzeń.
  3. Zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do przeprowadzenia szkolenia pracownikom rejestrującym postępowania przygotowawcze
    w zakresie prawidłowego wypełniania Rejestru Śledztw i Dochodzeń.
  4. Zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do okresowej kontroli Rejestru Śledztw i Dochodzeń pod względem prawidłowości dokonywanych w nim wpisów, ze zwróceniem szczególnej uwagi na wprowadzanie wszystkich danych.
  5. Zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do przeprowadzenia szkoleń podległym funkcjonariuszom w zakresie prawidłowego kompletowania i sporządzania akt kontrolnych w oparciu o obowiązujące przepisy. 
  6. Zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do sporządzania kart nadzoru we wszystkich postępowaniach przygotowawczych, w których należy określać szczegółowe polecenia i wytyczne dla referentów spraw oraz do ich egzekwowania na kolejnych etapach prowadzonych postępowań. Fakt sprawowanego nadzoru nad każdym postępowaniem przygotowawczym należy każdorazowo w sposób właściwy dokumentować w karcie nadzoru;
  7. Zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do wypracowania i wdrożenia skutecznego mechanizmu nadzoru nad podległymi funkcjonariuszami prowadzącymi postępowania przygotowawcze w celu egzekwowania prawidłowego i terminowego sporządzania formularzy sprawdzająco-rejestrujących KSIP, rejestrowania i przechowywania, a następnie rozliczania dowodów rzeczowych, terminowego i prawidłowego wypełniania oraz przekazywania druków statystycznych Stp, sporządzania przeglądu akt kontrolnych, karty kontrolnej sprawy i innych dokumentów  procesowych;
  8. Zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do egzekwowania od podległych funkcjonariuszy włączania do akt kontrolnych zatwierdzonego przez prokuratora aktu oskarżenia, pisemnych wytycznych oraz sporządzania planu czynności śledczych we wszystkich postępowaniach przygotowawczych prowadzonych w formie śledztwa lub postępowaniach wielowątkowych, zawiłych i o szczególnym stopniu trudności;
  9. Opracowania planu działań naprawczych w celu wyeliminowania w przyszłości ujawnionych w toku kontroli błędów i uchybień oraz poprawy efektywności nadzoru nad pracą funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze ze strony bezpośrednich przełożonych.
  10. Objęcia osobistym nadzorem sposobu realizacji wniosków.

 

Wnioski zostały zrealizowane.

Uzyskane efekty z kontroli:

 

  1. Opracowanie i sporządzenie planu naprawczego w zakresie wzmożenia nadzoru nad pracą dochodzeniowo-śledczą funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze, pod względem rozliczania z terminowości
    i jakości realizowanych czynności oraz poprawienia systemu szkolenia.

 

  1. Przeprowadzenie szkoleń dla funkcjonariuszy prowadzących postępowania przygotowawcze ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagadnienia w których dochodziło do najczęstszych uchybień i błędów.

 

  1. Zasadność, legalność, prawidłowość stosowania instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia do wytrzeźwienia, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw prawnych oraz realizacji uprawnień przysługujących zatrzymanym, doprowadzonym do wytrzeźwienia.

 

Skontrolowane jednostki: Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku-Kamiennej.

Koszty kontroli: 254,10 zł  - koszt delegacji.

 Czas trwania kontroli: 31 dni.

Kontrolę przeprowadzono w II kwartale 2010 roku.

Rodzaj kontroli – problemowa.

Kontrolą objęto okres od 1 października 2009 roku do 31 marca 2010 roku.

W toku kontroli pozytywnie oceniono:

 

  • wydanie Decyzji Nr 2/2009 przez Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku-Kamiennej z dnia 16.01.2009 r., w sprawie powołania nieetatowego zespołu ds. pełnienia służby w PDOZ w KPP w Skarżysku-Kamiennej,
  • przestrzeganie ustawowego czasu zatrzymania osób zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia (w przypadku doprowadzenia do PDOZ),
  • prawidłowe dokumentowanie badań doprowadzonych w celu wytrzeźwienia na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu w Rejestrze badań przeprowadzonych urządzeniami elektronicznymi do badania zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu ALCOMAT SIEMENS Nr A -12-388 KPP Skarżysko-Kamienna,
  • prawidłowe dokumentowanie przesłanek, na podstawie których osoby nietrzeźwe doprowadzano do wytrzeźwienia do PDOZ (wykazywano stan nietrzeźwości oraz jedną z przesłanek zawartych w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 26.10.1982 r., o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi),
  • każdorazowe wykonywanie badań lekarskich osób doprowadzonych do wytrzeźwienia w PDOZ KPP Skarżysko-Kamienna i dołączanie kart informacyjnych z przeprowadzonych badań do materiałów dot. osoby doprowadzonej,
  • przeprowadzanie badań lekarskich osób zatrzymanych (tylko w uzasadnionych przypadkach) przed osadzeniem w PDOZ.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komendzie Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej stwierdzono następujące uchybienia:

  • nierealizowanie zapisów Porozumienia zawartego pomiędzy Komendantem Powiatowym Policji w Skarżysku-Kamiennej i Dyrektorem Izby Wytrzeźwień w Kielcach, dotyczącego określenia zasad współpracy w zakresie procedury postępowania z protokołami doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia m.in. w kwestii udokumentowania w protokołach doprowadzenia osoby zapoznania o przysługujących uprawnieniach oraz czynności związanych ze zwolnieniem osób doprowadzonych,
  • sposobu dokumentowania realizacji praw osób zatrzymanych w kwestii powiadomienia o zatrzymaniu osoby najbliższej,
  • braku kwitów depozytowych w dokumentacji związanej z zatrzymaniem osoby i doprowadzeniem osoby w celu wytrzeźwienia,
  • niedokładne wypełnianie kwitów depozytowych oraz brak wyszczególnienia   ilościowego odbioru  depozytu przez osobę zatrzymaną przy odbiorze depozytu,
  • niewłaściwe wypełnianie protokołów zatrzymania osoby,
  • niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia.

Przyczynami powstałych uchybień był niewłaściwy nadzór ze strony przełożonych, nieznajomość przepisów prawnych przez policjantów lub ich błędna interpretacja.

Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku-Kamiennej zobowiązano do:

 

  1. Opracowania i wdrożenie skutecznego mechanizmu nadzoru nad sporządzaną przez policjantów KPP w Skarżysku-Kamiennej dokumentacją związaną z zatrzymaniem osoby i doprowadzeniem osoby w celu wytrzeźwienia ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich kompletność, prawidłowe sporządzanie protokołów zatrzymania osób i doprowadzania osób w celu wytrzeźwienia, właściwe pouczanie osób o  przysługujących uprawnieniach i poprawne dokumentowanie tego faktu,
  2. Wyeliminowania uchybień związanych z wypełnianiem kwitów depozytowych osób zatrzymanych i doprowadzonych w celu wytrzeźwienia do PDOZ KPP Skarżysko-Kamienna,
  3. Realizowania we właściwy sposób postanowień zawartych w Porozumieniu zawartym pomiędzy Komendantem Powiatowym Policji w Skarżysku-Kamiennej i Dyrektorem Izby Wytrzeźwień w Kielcach z dnia 12.05.2008 r., dotyczącym określenia zasad współpracy w zakresie procedury postępowania z protokołami doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia,
  4. Ujęcia w Planie zajęć doskonalenia zawodowego policjantów KPP Skarżysko-Kamienna tematu stosowania instytucji zatrzymania i doprowadzania osób w celu wytrzeźwienia oraz przeprowadzenie takiego szkolenia w komórkach organizacyjnych KPP w Skarżysku-Kamiennej wykonujących zadania związane z zatrzymywaniem i doprowadzaniem osób, pełniących służbę w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych, sprawujących nadzór nad ww. czynnościami, w zakresie nowych uregulowań zawartych w Zarządzeniu Nr 1061 Komendanta Głównego Policji z 02.09.2009 r., oraz prawidłowego sporządzania protokołów zatrzymania osoby i protokołów doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia.

Wnioski zostały zrealizowane.

  1. Zasadność, legalność, prawidłowość stosowania instytucji zatrzymania oraz doprowadzenia do wytrzeźwienia, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw prawnych oraz realizacji uprawnień przysługujących zatrzymanym, doprowadzonym do wytrzeźwienia.

 

Skontrolowane jednostki: KPP Opatów.

Czas trwania kontroli (w dniach roboczych): 12

Kontrolę przeprowadzono w okresiew IV kwartale 2010 roku.

Rodzaj kontroli – problemowa.

Kontrolą objęto okres od 01 stycznia 2010 r. do 31 sierpnia 2010 r.

Kryteria kontroli najczęściej wykorzystywane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: kryterium legalności i rzetelności.

Kontrola w trakcie realizacji. Przerwa w kontroli nastąpiła z uwagi na realizację przez kontrolera kontroli problemowej w trybie koordynowanym zleconej przez MSWiA.

 

  1. Ocena realizacji umowy w zakresie zlecania holowań i parkowania pojazdów zabezpieczonych do czynności procesowych.

 

Jednostka kontrolowana: Komenda Powiatowa Policji w Sandomierzu

Czas trwania kontroli: 12 dni roboczych

Poniesione koszty: nie było.

Okres objęty kontrolą: od 31 marca 2008 r. do 31 grudnia 2009 r.

 

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności oraz celowości i rzetelności.

 

Stwierdzone uchybienia polegały na:

 

  1. Braku uregulowań związanych z powierzeniem pracownikom zadań w zakresie kontrolowanej problematyki, co było niezgodne z opracowanymi w KWP Kielce i zatwierdzonymi przez Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji „Zasadami postępowania przy wyborze podmiotu realizującego czynności związane z usuwaniem lub przemieszczaniem pojazdów oraz parkowaniem ich na parkingach strzeżonych na zlecenie Policji oraz postępowania policjanta w przypadku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, wydania go z parkingu lub wezwania pomocy drogowej na życzenie kierującego” z dnia 16.09.2002r.
  2. Niesystematycznym i nieterminowym wystawianiu przez usługodawcę faktur obciążających z tytułu holowania i parkowania pojazdów do celów procesowych oraz brak reakcji na powyższe strony zlecającej usługi, co było niezgodne z uregulowaniami  zawartymi w § 6  podpisanych umów.              

 

Przyczynami stwierdzonych uchybień były:

 

  1. Brak wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za realizację postanowień umowy.
  2. Niedostateczny nadzór ze strony bezpośrednich przełożonych nad pracą podległych funkcjonariuszy.
  3. Małe zaangażowanie się w pracy i brak planowych działań przy realizacji czynności związanych z procedurą holowań.

 

Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzuzobowiązano do:

 

  1. Podjęcia niezbędnych działań w celu usunięcia powstałego uchybienia niesystematycznego i nieterminowego wystawiania przez usługodawcę faktur obciążających z tytułu holowania i parkowania pojazdów do celów procesowych.
  2. Wdrożenia mechanizmów kontroli wewnętrznej gwarantujących w przyszłości prawidłowe wykonywanie zadań związanych z realizacją zleceń holowania        i parkowania pojazdów do celów procesowych.

 

Wnioski zostały zrealizowane przez Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu.

 

Uzyskane efekty z kontroli:

 

  1. Opracowanie i wdrożenie w dniu 1marca 2010 roku decyzji w sprawie usuwania pojazdów przez policjantów KPP w Sandomierzu, w której wskazano osoby odpowiedzialne za kontrolowaną problematykę, ustalono zasady postępowania z holowanymi pojazdami oraz wskazano wzory dokumentów wykorzystywanych przy realizacji w/w czynności.
  2. Opracowanie i sporządzenie planu naprawczego w zakresie wzmożenia nadzoru nad pracą dyżurnych i funkcjonariuszy zlecających holowania dla celów procesowych.
  3. Przeprowadzenie szkolenia dla funkcjonariuszy zajmujących się problematyką holowań.

 

 

  1. Ocena gospodarowania funduszem operacyjnym.

 

Jednostka kontrolowana: Komenda Powiatowa Policji w KPP w Staszowie. 

Rodzaj kontroli: problemowa.

Czas trwania kontroli: 31 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2009 roku do 31 maja 2010roku.

Wnioski pokontrolne zostały zrealizowane.

Poniesione koszty: nie było.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności oraz zasadności i rzetelności.

Kontrola przeprowadzona została w trybie niejawnym.

 

  1. Ocena gospodarowania funduszem operacyjnym.

 

Jednostka kontrolowana: Komenda Powiatowa Policji w KPP w Opatowie

Rodzaj kontroli: problemowa.

Czas trwania kontroli: 55 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2010 roku do 31 lipca 2010roku.

Wnioski pokontrolne zostały zrealizowane.

Poniesione koszty: nie było.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności oraz zasadności i rzetelności.

Kontrola przeprowadzona została w trybie niejawnym.

 

 

  1. Prawidłowość dokumentowania przyjmowania i przekazywania broni palnej niestanowiącej własności Policji do fizycznego zniszczenia (złomowania) oraz dokumentowania tej czynności, w tym dot.
  2. depozytów przyjętych przez Wydział Postępowań Administracyjnych,
  3. depozytów stanowiących dowody rzeczowe , co do których orzeczono przepadek na rzecz skarbu państwa,
  4. prawidłowości realizacji procesu fizycznego niszczenia (kasacji) broni palnej.

 

Skontrolowane komórki organizacyjne: Wydział Zaopatrzenia, Wydział Postępowań Administracyjnych i Wydz. Doch. Śledczy KWP w Kielcach.

 

Czas trwania kontroli: 32 dni robocze.

 

Poniesione koszty: brak.

 

Okres objęty kontrolą: od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.                

 

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności, efektywności oraz celowości i rzetelności.

 

Kontrolę przeprowadzono poprzez analizowanie dokumentacji prowadzonej          przez osoby odpowiedzialne za przyjmowanie broni palnej i amunicji, stanowiącej dowody rzeczowe, depozyty i pochodzącej z rozbrojenia terenu, do magazynu depozytów i magazynu broni,

 

Określenie obszaru ryzyka w planowanej kontroli: możliwe braki w dokumentacji związanej z wybrakowaniem i złomowaniem. Brak broni i amunicji w depozycie. Pomyłki w nazewnictwie oraz rodzaju broni i amunicji.

 

W toku przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono uchybień.

 

Efektem przeprowadzonej kontroli jest potwierdzenie skuteczności funkcjonowania wdrożonych procedur po kontroli przeprowadzonej w 2008 roku.

 

Realizowane czynności w zakresie badanej problematyki były prawidłowe        i odbywały się systematycznie, co zapewniło w efekcie realizację przedsięwzięcia o wysokim stopniu ryzyka wystąpienia nieprawidłowości.

 

  1. Ocena przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.

Skontrolowane jednostki: KPP w Kazimierzy Wielkiej.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: 46 zł.  – koszty delegacji.

Czas trwania kontroli: 17 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2009 roku do 31 czerwiec 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności i rzetelności.

W toku kontroli stwierdzono następujące uchybienia polegające na:

  1. Braku zapoznania się ze sprawozdaniem i wnioskami przez koordynatora skargowego, jak również przez policjantów, których dotyczyła skarga.
  2. Niewłaściwej klasyfikowanie skarg.
  3. Opóźnieniach w udzieleniu odpowiedzi skarżącym.
  4. Braku przyjęcia wyjaśnień od wszystkich policjantów, których dotyczyły zarzuty w skardze.
  5. Ogólnikowych, lakonicznych i nie odnoszące się do stawianych zarzutów wyjaśnieniach zawartych w odpowiedziach dla skarżących.
  6. Braku zatwierdzenia sprawozdania z przeprowadzonych czynności wyjaśniających skargę przez uprawniony organ, Komendanta Powiatowego Policji lub Zastępcę,
  7. Braku przypisania zadań z zakresu koordynowania problematyki skargowej do określonej komórki lub stanowiska w strukturze organizacyjnej KPP w Kazimierzy Wielkiej.

Przyczynami stwierdzonych uchybień była duża fluktuacja osób prowadzących skargi, które przekazywały materiały do zatwierdzenia komendantowi powiatowemu policji z pominięciem koordynatora skargowego. Ponadto wyjaśnianie skarg nie było dla tych osób głównym zadaniem.

Komendanta Powiatowego Policji w Kazimierzy Wielkiej zobowiązano do:

  1. Zapewnienia prawidłowego nadzoru nad problematyką skargową.
  2. Omawiania wniosków z prowadzonych postępowań skargowych z podległymi policjantami.
  3. Omawiania wniosków z przeprowadzonych postępowań skargowych na cyklicznych naradach z udziałem kierownictwa Komendy Powiatowej Policji w celu wyeliminowania uchybień i nieprawidłowości w działaniach policjantów oraz przyczyn rodzących skargi.

 

Wnioski zostały zrealizowane

 

  1. Ocena przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.

Skontrolowane jednostki: KPP w Jędrzejowie.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 20 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2009 roku do 22 grudnia 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności.

W toku kontroli stwierdzono uchybienia polegające na:

  1. Braku zapoznania się ze sprawozdaniem i wnioskami przez koordynatora skargowego, jak również przez policjantów, których dotyczyła skarga.
  2. Niewłaściwe klasyfikowanie skarg.
  3. Opóźnienia w udzieleniu odpowiedzi skarżącym.
  4. Braku przyjęcia wyjaśnień od wszystkich policjantów, których dotyczyły zarzuty w skardze.
  5. Ogólnikowe, lakoniczne i nie odnoszące się do stawianych zarzutów wyjaśnienia zawarte w odpowiedziach dla skarżących.
  6. Braku zatwierdzenia sprawozdania z przeprowadzonych czynności wyjaśniających skargę przez uprawniony organ, Komendanta Powiatowego Policji lub Zastępcę,
  7. Braku przypisania zadań z zakresu koordynowania problematyką skargową do określonej komórki lub stanowiska w strukturze organizacyjnej KPP w Jędrzejowie.

Aktualnie opracowywane jest wystąpienie pokontrolne.

 

  1. Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy w tym zgodności funkcjonowania służby BHP w jednostkach terenowych Policji z wymogiem określonym w art. 23711 § 1 i 2 kp oraz przestrzegania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów Policji.

 

Skontrolowane jednostki: KPP Opatów.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 15 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2010 roku do 30 października 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności.

W toku kontroli stwierdzono następujące uchybienia polegające na:

  1. Nieprzestrzeganiu czasu przerw pomiędzy planowanymi służbami policjantów Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego, co jest niezgodne z § 4 Rozporządzenia MSWiA z dnia 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów (Dz.U. z 2001 roku, Nr 131, poz. 1471,).
  2. Braku oceny ryzyka zawodowego pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach pracy.
  3. Niepowoływaniu w skład komisji powypadkowej osoby, której powierzono wykonywanie zadań służby bhp w jednostce.
  4. Nieuaktualnianiu instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.
  5. Braku opracowania normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy obiektu komendy.
  6. Braku właściwych uprawnień do prowadzenia spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej przez pracownika odpowiedzialnego za to zagadnienie.

Odpowiedzialność za powstałe uchybienia ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru na co komendantowi powiatowemu zwrócono szczególną uwagę.

Komendanta Powiatowego Policji w Opatowie zobowiązano do:

  1. Przestrzegania czasu przerw pomiędzy planowanymi służbami policjantów.
  2. Opracowania oceny ryzyka zawodowego pracowników KPP w Opatowie.
  3. Do prowadzenia postępowań powypadkowych powoływać każdorazowo osobę z uprawnieniami bhp.
  4. Opracowania  normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy oraz dokonania aktualizacji instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektu KPP w Opatowie.
  5. Skierowania pracownika na kurs dla inspektorów prowadzących sprawy ochrony przeciwpożarowej.

Wnioski zostały zrealizowane.

 

  1. Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy w tym zgodności funkcjonowania służby BHP w jednostkach terenowych Policji z wymogiem określonym w art. 23711 § 1 i 2 kp oraz przestrzegania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów Policji.

 

Skontrolowane jednostki: KPP we Włoszczowie.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 18 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2010 roku do 30 września 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności.

W toku kontroli stwierdzono następujące uchybienia polegające na:

  1. Nieuaktualnianiu instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.   
  2. Braku  opracowanego normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy obiektu komendy.
  3. Braku właściwych uprawnień do prowadzenia spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej przez pracownika odpowiedzialnego za to zagadnienie.

Odpowiedzialność za powstałe uchybienia ponoszą pracownicy, jak również ich przełożeni, w ramach sprawowanego nadzoru na co komendantowi powiatowemu jako pracodawcy zwrócono szczególną uwagę.

Komendanta Powiatowego Policji we Włoszczowie zobowiązano do:

  1. Opracowania  normatywu wyposażenia w podręczny sprzęt gaśniczy oraz dokonania aktualizacji instrukcji bezpieczeństwa pożarowego dla obiektu KPP we Włoszczowie.
  2. Skierowania pracownika / policjanta  KPP we Włoszczowie na kurs dla inspektorów prowadzących sprawy ochrony przeciwpożarowej w zakładach.

 

Wnioski zostały zrealizowane.

 

  1. Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy w tym zgodności funkcjonowania służby BHP w jednostkach terenowych Policji z wymogiem określonym w art. 23711 § 1 i 2 kp oraz przestrzegania stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów Policji.

 

Skontrolowane jednostki: KPP w Końskich.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 18 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2010 roku do 22 grudnia 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności.

Protokół z kontroli jest w fazie opracowywania

 

  1. Ocena prawidłowości naliczania i wypłacania policjantom równoważników pieniężnych za brak lokalu mieszkalnego, za remont lokali mieszkalnych oraz pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe.

 

Skontrolowane jednostki: KPP we Ostrowcu Świętokrzyskim.

Czas trwania kontroli: 14 dni roboczych.

Poniesione koszty: nie było.

Okres objęty kontrolą: od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły oszczędności oraz celowości i rzetelności. 

 

Kontrolę przeprowadzono metodą przeanalizowania wytworzonej w 2009 roku dokumentacji na podstawie, której naliczano i wypłacano policjantom równoważniki pieniężne za brak lokalu mieszkalnego, za remont lokali mieszkalnych oraz pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe, w oparciu o następujące próby:

  • 20% ogólnej liczby policjantów pobierających równoważnik za remont lokalu mieszkalnego,
  • 20% ogólnej liczby policjantów pobierających równoważnik za brak lokalu mieszkalnego,
  • 50% ogólnej liczby policjantów, którzy otrzymali pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe.

Określenie obszaru ryzyka w planowanej kontroli: braki w dokumentacji związanej z problematyką mieszkaniową, a w szczególności w:

  • materiałach źródłowych między innymi w postaci aktów notarialnych, umów najmu, pozwoleń i innych znajdujących się w teczkach mieszkaniowych,
  • oświadczeniach mieszkaniowych do ustalenia uprawnień do równoważników pieniężnych oraz ich wysokości,
  • decyzjach administracyjnych wydanych w sprawie przyznawania, odmowy przyznania, cofania albo zwrotu równoważnika,
  • listach należności finansowych dla policjantów pobierających przedmiotowe   równoważniki.     

 

W toku kontroli nie stwierdzono uchybień.

 

Kontrola została zakończona: w chwili obecnej z protokołem kontroli zapoznaje się kierownik kontrolowanej jednostki.

 

KONTROLE PROBLEMOWE W TRYBIE KOORDYNOWANYM ZLECONE PRZEZ MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI.

 

  1. Efektywność polityki szkoleniowej.

 

Skontrolowane jednostki: KPP w Jędrzejowie.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 33 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2008 roku do listopada 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności oraz celowości i rzetelności.

Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych sporządzono protokół z którym zapoznano Komendanta Powiatowego Policji w Jędrzejowie, natomiast wystąpienie pokontrolne jest w trakcie opracowania.

 

  1. Efektywność polityki szkoleniowej.

 

Skontrolowane jednostki: KPP w Skarżysku Kamiennej.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 51 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2008 roku do listopada 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności oraz celowości i rzetelności.

Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych sporządzono protokół z którym zapoznano Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku Kamiennej, natomiast wystąpienie pokontrolne jest w trakcie opracowania.

 

  1. Efektywność polityki szkoleniowej.

 

Skontrolowane jednostki: KMP w Kielcach.

Rodzaj kontroli: problemowa.

Koszty kontroli: nie było.

Czas trwania kontroli: 47 dni.

Kontrolą objęto okres od 1 stycznia 2008 roku do grudnia 2010roku.

Kryteria kontroli wykorzystane do oceny funkcjonowania kontrolowanego podmiotu: dotyczyły legalności oraz celowości i rzetelności.

Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych sporządzono protokół z którym zapoznano Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach, natomiast wystąpienie pokontrolne jest w trakcie opracowania.

 

 

KONTROLE NIEZREALIZOWANE – wynikające z planu kontroli za 2010 rok.

                                                                                                                                              

 

W 2010 roku Wydział Kontroli KWP w Kielcach realizował Plan kontroli z dnia 4 stycznia 2010 roku zatwierdzony przez Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego policji w Kielcach. W związku z kontrolą w trybie koordynowanym w dotyczącą efektywności polityki szkoleniowej w trzech jednostkach powiatowych zleconą przez MSWiA oraz utrzymującymi się wakatami zaistniała konieczność jego aneksowania. Aneks do Planu Kontroli został zatwierdzony przez kierownika jednostki z dniem 2 grudnia 2010 roku. Wydział Kontroli KWP w Kielcach w 2010 roku zrealizował wszystkie kontrole wynikające z anektowanego Planu kontroli.

 

  1. SZKOLENIA KADRY KONTROLERSKIEJ

 

W 2010 roku w Wydziale Kontroli prowadzone były dwa przedsięwzięcia szkoleniowe tj:

  1. Cel, sposób i zakres wykonywania analizy przedkontrolnej,
  2. Metoda doboru próby do kontroli.

Powyższe szkolenia były realizowane przez pracowników Wydziału Kontroli KWP w Kielcach. Szkoleniem objęto cały stan Wydziału.

 

 

 

Opracowano w Zespole

Audytu i Analiz KWP w Kielcach 

Metryczka

Data publikacji : 05.08.2011
Data modyfikacji : 05.08.2011
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Kielcach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Redaktor KWP w Kielcach
Osoba udostępniająca informację:
Redaktor KWP w Kielcach
Osoba modyfikująca informację:
MarzenaTkacz
do góry